Tijdelijke dip of toch een depressie?

0

Als je een keer niet zo lekker in je vel zit, roep je wellicht: ik heb vandaag een dipje. Je voelt je wat down, hebt geen fut en jankt het liefst een potje als iemand iets verkeerds tegen je zegt. Houd je dat nare gevoel een paar weken? Of neemt je somberheid toe? Dan kan een depressie op de loer liggen. Hoe herken je het verschil tussen een tijdelijke dip en depressie?

Wat is een dip?

Heb je een dip? Dan heb je eigenlijk last van een soort off day. Je bent chagrijnig, hebt hoofdpijn, baalt, voelt je een beetje verdrietig en/of wat somber. Je hebt geen zin om iets te doen en misschien kruip je wel het liefst weer onder de wol of krul je je als een kat op in een hoekje van de bank. Je nu en dan een dagje unhappy voelen, is normaal. Zo’n dip lost zich meestal vanzelf op.

Wat is een depressie?

Kamp je langere tijd met sombere gedachten en gevoelens? Loop je steeds te piekeren? Is het zo erg dat je dagelijkse doen en laten erdoor wordt beïnvloedt? Je werk, studie, vriendschappen enzovoort? Dan is de kans aanwezig dat je niet langer in een dipje zit, maar afstevent op een depressie.

Hoe herken je een depressie?

Vermoed je dat je een depressie hebt? Dan heb je meestal last van allerlei psychische, lichamelijke en emotionele klachten. Hieronder de signalen van depressiviteit, namelijk:

  • Je voelt je bijna elke dag somber, geïrriteerd, verdrietig, leeg, hopeloos, eenzaam en in de put;
  • Je hebt nauwelijks belangstelling voor alledaagse en leuke dingen en/of je kunt er niet van genieten;
  • Je hebt geen zin om te eten of je eet juist overmatig veel;
  • Je hebt last van allerlei onverklaarbare lichamelijke klachten;
  • Je kampt met slapeloosheid, slaapt moeilijk of juist de hele dag door;
  • Je bent zeer onrustig, hebt moeite met stilzitten en bent erg druk;
  • Je voelt je vaak erg moe en bent zeer traag;
  • Je hebt last van vermoeidheid en totaal geen energie;
  • Je voelt je waardeloos of schuldig;
  • Je hebt concentratieproblemen, moeite met denken en besluiten nemen;
  • Je denkt veel na over de dood of aan zelfdoding.

Herken je twee van de bovengenoemde klachten bij jezelf voor een korte periode? Dan ben je niet gelukkig en zit je in een dip. Blijf je er langer last van houden? Of spelen minimaal vijf van deze symptomen je parten gedurende 2 weken of langer? Dan is de kans groot dat je een depressie hebt.

Tips bij een dip en depressie

Heb je een dip? Of last van depressiviteit? Ga dan niet thuis zitten kniezen en piekeren. Dat maakt je somberheid alleen maar erger. Onderneem liever een activiteit. Ga op bezoek bij je familie en spreek af met vrienden. Je verzet dan in elk geval je gedachten. Andere tips:

  • Praat over wat je bezighoudt. Dat je niet lekker in je vel zit. Met je familie, vrienden of collega’s. Ook kun je contact zoeken met lotgenoten. Praten lucht vaak op en helpt om de zaken van een andere kant te bekijken.
  • Ga voor jezelf na wat de oorzaak kan zijn van je dip. Misschien is er wat gebeurd? Een ingrijpende verandering op je werk? Knallende ruzie met je vriend(in)? Ziekte?
  • Ook helpt het om dingen te doen die je fijn en leuk vindt. Maak er een lijstje van en doe er elke dag één. Dat geeft je positieve energie en een goed gevoel.
  • En wat gaat er allemaal goed in je leven? Schrijf er elke dag 3 van op. Voel je je even minder prettig? Lees ze dan nog een keertje na.
  • Zorg dat je elke dag beweegt. Ga wandelen, fietsen of sporten. Het fijne ervan is dat je dan endorfines aanmaakt. Een lichaamseigen geluksstofje waardoor je je prettiger voelt.
  • Uiteraard is het ook belangrijk te zorgen voor regelmaat. Ga bijtijds naar je bed en sta op tijd op. Eet dagelijks 3 gezonde maaltijden en verzorg je uiterlijk. Douche elke dag en kleed je aan.

Gaan je depressieve klachten niet over na verloop van tijd? Blijf er dan niet mee rondlopen en zoek liever professionele hulp. Maak een afspraak met je huisarts die kan je doorverwijzen naar een specialist.

Wil je leren hoe je anderen kan helpen met depressieve klachten? Volg dan onze opleiding tot Levenscoach.