Tips om vet gelukkig te zijn

    80

    Gelukkig zijn, dat willen we allemaal. Want, het is een heerlijk en positief gevoel binnenin je. Van tevreden zijn met, je fijn voelen, ontspannen zijn en genieten van het moment. Maar, hoe word je gelukkig? Mijn tips.

    Tip 1: Doe nieuwe dingen

    Kom uit je comfortzone en ga op ontdekkingsreis. Leer een nieuwe taal, kook een onbekend gerecht, bezoek onbekende plekken of doe iets wat je nog nooit hebt gedaan. De nieuwe ervaringen die je opdoet, maken je rijker. En het prettige ervan is dat ze je niet alleen een goed en fijn gevoel geven, maar ook bijdragen aan je geluk. Maak een lijst met nieuwe, onbekende dingen die je graag wilt doen en geef je geluk een extra duwtje.

    Tip 2: Stop met tobben

    Piekeren over wat is geweest of je zorgen maken wat de toekomst brengt, is zonde van je tijd en belemmert je geluk. Al dat gesomber maakt je droevig en geeft je een naar gevoel. Laat het los en leef in het hier en nu. Adem in, relax en kijk om je heen. Geniet van wat je ziet, voelt, hoort en ervaart. Aan de slag ermee.

    Tip 3: Tel je zegeningen

    Ofwel: waar ben je zoal dankbaar voor in je leven? Wat geeft je een blij gevoel? Waar geniet je volop van? Maak een pas op de plaats en schrijf het eens op. Want, ben je dankbaar? Dan richt je je op de positieve dingen in je bestaan en dat boost je geluksgevoel, omdat je lichaam feelgood hormonen aanmaakt. Doen!

    Tip 4: Help anderen

    Anderen helpen draagt bij aan gelukkiger worden, want je goede daad wordt gewaardeerd en dat geeft jezelf ook een prettig en blij gevoel. Daarbij bevorderen de positieve emoties die je ervaart je lichamelijke en geestelijke welzijn. Dus, aarzel niet. Help je eenzame buurman, doe vrijwilligerswerk, doneer bloed, zeg ja tegen een vervelende taak et cetera.

    Tip 5: Vergeef

    Wil je gelukkig zijn? Kijk dan niet om in boosheid en wrok. Dat zorgt enkel voor negatieve emoties. Praat strubbelingen uit en vergeef. Laat die gevoelens van boosheid, ergernis, frustratie en teleurstelling los. Het stemt je positiever, maakt je rustiger en draagt bij aan je geluksgevoel.

    Tip 6: Ren, spring, dans, wandel

    Zorg dat je in beweging blijft. Dag in dag uit. Niet alleen vermindert lichaamsbeweging stress vanwege de aanmaak van endorfines, eveneens stimuleren deze hormoonstofjes je geluksgevoel. Blijf daarom dagelijks actief: wandel met je hond, pak vaker je fiets, doe mee met een bootcamp in het park, ga lunchwandelen met collega’s. Niks geen gemaar. Zet het op je agenda en geef je geluksgevoel een impuls.  

    Tip 7: Werk aan je sociale netwerk

    Goede sociale contacten met familie, vrienden, buren, collega’s, clubgenoten en dergelijke doen je goed. Die goede relaties dragen namelijk bij aan je geluk. Niet zo verwonderlijk, want mensen zijn sociale wezen, je hebt anderen nodig. Om mee te lachten, te huilen, voor een knuffel, als steunpilaar in zware tijden, leuke dingen doen, te niksen et cetera. Dus houd die contacten warm. Organiseer nu en dan een gezellig uitje, ga samen uit eten, doe samen een leuke activiteit of breid je netwerk uit door een cursus te volgen, lid te worden van een club of mee te doen aan een buurtactiviteit. Zeker doen. Het voelt supergoed.

    Tip 8: Vergeet niet te lachen

    Lachen doet goed én voelt goed. Niet zo verwonderlijk, want je hersenen associëren lachen met geluk. En het mooie is dat je brein geen onderscheid maakt tussen echt lachen of faken. Dus, tover nu meteen een smile op je gezicht. Het maakt je weldra vrolijker, blijer en happier. Lukt dat niet? Doe, kijkt of luister naar iets dat je laat lachen. Bijkomende voordeel is dat je er energie van krijgt en lekkerder in je vel gaat zitten.

    Vraag je je wel eens af: “Wat maakt mensen eigenlijk gelukkig?”. In de opleiding Gelukscoach leer je mensen te laten ontdekken wat geluk voor hen betekent en wat ze kunnen doen om zich gelukkiger te voelen. Lees meer.