Home Blogs Vijf goede reden om koffie te drinken

Vijf goede reden om koffie te drinken

0
Vijf goede reden om koffie te drinken
Foto door Hester Doove

Heb jij dat ook, van die dagen dat je behoorlijk wat koffie drinkt? Dat je jezelf hoort zeggen: doe mij nog maar een bakkie. Op je werk tijdens een vergadering als iedereen neemt, als je even weg wilt achter je bureau of als je gezellig op bezoek bent bij je moeder of een vriendin.

Jarenlang was de zomervakantie voor mij het moment om af te kicken van koffie. Daar zat ik dan om tien uur ’s ochtends in de auto richting Route du Soleil. Zonder koffie met toch wel stevige hoofdpijn. Elk jaar nam ik me voor dat ik het niet meer zo ver zou laten komen.

Dit jaar is het anders. En voor de verandering heeft corona er niets mee te maken. Net op tijd, in de laatste weken van juli, verscheen in het gezaghebbende medische tijdschrift de New England Journal of Medicine een uitgebreid artikel over koffie, cafeïne en gezondheid. Met als heerlijke conclusie dat koffie helemaal niet slecht is. Integendeel, een gezonde hoeveelheid koffie kan zelfs goed zijn.

Koffie bevat cafeïne, ongeveer 100 milligram per kop. De meeste gezonde volwassenen functioneren prima op 400 milligram per dag. Wie meer gebruikt loopt het risico niet of minder goed te kunnen slapen of een angstig en opgefokt gevoel te krijgen. Het onmogelijke aantal van meer dan 100 koppen koffie achter elkaar schijnt fataal te zijn. Je krijgt dan 10 gram of meer cafeïne binnen.

Als je koffie drinkt, komt de cafeïne in je bloed. Na een kwartier tot twee uur zie je een piek. Na 2,5 tot 4,5 uur is de helft van de cafeïne alweer verdwenen. Het verschilt van persoon tot persoon hoe lang dit precies duurt. Dit is deels genetisch bepaald. Rokers breken cafeïne sneller af. Als je anticonceptie gebruikt of zwanger bent (vooral in het derde trimester) gaat het trager. Zwangere vrouwen krijgen het advies rustig aan te doen met koffie.

Maar als je niet zwanger bent, zet de gefilterde koffie dan maar klaar. Dit is koffie die je zet met een filter of een padje. Hoe beter de koffie gefilterd is, hoe minder cafestol achterblijft. Dit stofje verhoogt het slechte LDL-cholesterol. Ouderwetse filters en padjes filteren het beste, gevolgd door espressoapparaten en machines met cuppies. Het Voedingscentrum adviseert hiervan niet meer dan twee tot drie kopjes van te drinken op een dag. Ongefilterde kookkoffie of doordrukkoffie uit de cafetiere bevatten veel cafestol. Deze kan je beter zo min mogelijk gebruiken of helemaal laten staan.

Terug naar het medische tijdschrift. Waarom zijn een paar koppen koffie per dag een goed idee?

  1. Koffie maakt fit
    Na een kop koffie voel je je minder vermoeid, ben je alerter en scherper. Je reactietijd neemt af en je waakzaamheid neemt toe bij saaie en langdurige taken zoals autorijden.
  2. Koffie is gezond
    Een zwarte hete bak heeft allerlei voordelen voor de gezondheid, het kan…
    … het risico op diabetes type 2 verlagen
    … het risico op verschillende soorten kanker verlagen, waaronder borstkanker en baarmoederhalskanker
    … het functioneren van de longen een beetje verbeteren
    … het risico op leverziekten verlagen
    … het risico op depressie en suïcide verlagen
    … het risico op de ziekte van Parkinson verlagen
  3. Koffie schaadt niet
    Koffie heeft op de lange termijn geen invloed op de bloeddruk. Anders dan veel mensen denken verhoogt gefilterde koffie het risico op hart- en vaatziekten niet. Sterker nog, veel onderzoeken laten zien dat koffie het risico verlaagt op coronaire hartziekte en beroerte.
  4. Koffie is goed voor de lijn
    Zwarte koffie kan helpen wat gewicht en vetmassa kwijt te raken. Laat suiker, siroop, melk en koekjes dan wel staan.
  5. Koffie past in een gezonde leefstijl
    Da’s altijd fijn om te weten. Maar koffie kan je ook je verwarmen en troosten, je trek een beetje stillen en bijdragen aan gezelligheid. Maar goede koffie is vooral heel lekker.

Bron: Van Dam, R., Hu, F., Willett, W. Coffee, Caffeine, and Health. New England Journal of Medicine 2020;383:369-78.