Waardevolle oppeppers bij een depressie

    166

    Spelen depressieve gevoelens je parten? Heeft je leven z’n fleur en franje verloren? Voel je je futloos, oververmoeid en neerslachtig? Volgens de WHO heeft 1 op de 5 mensen daar wel eens last van in z’n leven. Meestal verdwijnen die sombere gevoelens na een half jaar vanzelf. Hieronder waardevolle manieren om jezelf op te peppen als je depri bent.

    Spreek af met je familie, vrienden en collega’s

    Ga niet de hele dag thuis op de bank of in je bed liggen somberen, dat lost niets op. De kans bestaat zelfs dat je klachten toenemen. Spreek liever geregeld af met familie, vrienden en/of collega’s die je vertrouwt. Praat, lach, huil, knuffel enzovoort. Dat doet je goed, echt! Feit is dat sociaal contact je depri gevoelens vermindert, omdat het je blijer stemt en levenslust aanwakkert.

    Leef regelmatig en gezond

    Dit klinkt cliché, maar is het niet. Want, onregelmatig leven en ongezond eten vermindert je weerstand en maakt je vatbaarder voor negatieve gevoelens en gedachten. Dus snack je neerslachtigheid niet weg met ‘comfort food’ maar eet liever 3 keer per dag op vaste tijden gezond en gevarieerd. Kies voor verse groenten en fruit. Zet eveneens volkoren producten, noten en vette vis op je menu. Combineer je gezond eten met voldoende (nacht)rust? Door bijtijds te gaan slapen en op te staan? Dan merk je spoedig dat je depressieve gevoelens verminderen. Heus! Je gaat beter in je vel gaat zitten. Voelt je vitalier en hebt meer energie.

    Doe aan sport

    Ben je depressief? Dan is sporten waarschijnlijk het laatste waar je zin in hebt. Toch blijkt uit diverse onderzoeken dat bewegen depressies vermindert én zelfs kan voorkomen. De reden? Als je sport stimuleert je lichaam de aanmaak van endorfines. Deze feelgood hormonen stemmen je gelukkiger en bestrijden je somberheid. Daarbij verbetert sporten je lichamelijke fitheid, boost je energielevels en verhoogt je algehele weerstand. Dus maak geregeld een wandeling in de buitenlucht, neem een duik in het zwembad, pak je fiets, trek je loopschoenen aan, stof je tennisracket af…. Met 3 keer per week een half uur bewegen ga je je zeker happier voelen.

    Onderneem leuke activiteiten

    Ga niet thuis zitten kniezen over waarom je je zo rot voelt maar zoek liever afleiding en onderneem leuke dingen. Ook als je geen zin hebt. Door bezig te zijn doorreek je je negatieve gedachtenspiraal waardoor je depri gevoel naar de achtergrond verdwijnt. Bel een vriendin om naar de sauna te gaan, pak een bioscoopje met je partner, bak je lievelingstaart, ga schilderen, tuinieren, puzzelen…. Doe je regelmatig leuke activiteiten? Dan merk je gaandeweg dat je stemming verbetert en depressie verdwijnt.

    Geef jezelf complimentjes

    Voel je je depri? Dan ben je waarschijnlijk niet lief en aardig voor jezelf, je denkt negatief, kijkt te kritisch naar jezelf, bent teleurgesteld, boos, mopperig en/of piekert eindeloos. Jammer, want daarmee los je je sombere gevoelens niet op. Kijk liever minder kritisch naar jezelf en wees gewoon wat vaker lief en aardig. Probeer je te richten op de positieve zaken en geef jezelf daar complimentjes voor. Heb je je lievelingstaart gebakken? Een half uurtje gesport? Beloon jezelf dan met een mooi compliment. Of zeg tegen jezelf dat je prachtig haar hebt of mooie ogen. Positieve aandacht en gedachten stemmen je blijer en vrolijker en gaan depressieve gedachten tegen.

    Helpen de oppeppers niet om je depressie aan te pakken? En duren je neerslachtige gevoelens en gedachten langer dan een half jaar? Blijf er dan niet mee rondlopen. Neem dan zeker even contact op met je huisarts. Die kan je eventueel tijdelijk medicatie voorschrijven of doorverwijzen naar een psycholoog.

    Sonnevelt biedt veel opleidingen waarin kennis van psychologie met praktische vaardigheden wordt gecombineerd. Je leert in deze opleidingen veel over jezelf, over psychologie, maar vooral ook hoe je je kennis kunt toepassen bij cliënten. Bekijk het aanbod.

    Delen