Waarom herstelmomenten echt noodzakelijk zijn: 7 tips om regelmatig te ontspannen!

    2226

    Na gedane arbeid is het goed rusten. Dat zei mijn oma altijd. En eigenlijk zit daar wel een kern van waarheid in. Want, na een inspanning behoor je eigenlijk even te ontspannen. Zodat je lichamelijk en geestelijk fit blijft. Geen last van stress hebt. Heus! Alleen vergeten we dat nogal eens in deze tijd. We jakkeren maar door. Lees in dit artikel waarom het belangrijk is geregeld te herstellen en hoe je dat aanpakt.

    Het belang van herstelmomenten

    We leven tegenwoordig in een 24-uurs economie. Alles gaat continu door. Even gas terugnemen lijkt een luxe te zijn. Want, niet alleen moeten we heel veel, maar we willen ook alles. Ofwel we leven in een tijd waarin vaak wordt geroepen: Live life to the max. Herkenbaar?

    Maar, neem je niet even regelmatig wat tijd om op adem te komen? Dan bouwen spanningen zich lichamelijk en geestelijk onherroepelijk op met alle gevolgen van dien. Immers, hoe vaak lees je niet dat stressgerelateerde aandoeningen ziekteverzuimoorzaak nummer 1 zijn? Het is daarom goed om geregeld even een pas op de plaats te maken. Even lekker niksen. Genieten van het zonnetje. Je spanningen even wegrennen enzovoort.

    Trouwens al eeuwenlang wordt dat gedaan. Rust nemen, op adem komen en herstellen van geleverde inspanningen. Denk aan de diverse religieuze stromingen. Die kennen traditioneel allemaal momenten van retraite, bezinning, gebed dan wel meditatie. Of wat te denken van de vastentijd? Dat dient eenzelfde doel. Trouwens? Ook topsporters kunnen alleen topprestaties leveren als zij zorgen voor een juiste balans tussen conditie opbouwen en geregeld ontspannen. En eigenlijk geldt dat voor iedereen.

    Want, door regelmatig herstelmomenten te nemen in je dagelijkse leven laad je je accu weer op. Krijg je nieuwe energie, ben je productiever, heb je volop inspiratie, kun je problemen gemakkelijker het hoofd bieden en ben je meer in balans. Kortom: je voelt je met regelmatig de boel de boel te laten gewoonweg stukken fitter, fijner en gelukkiger.

    Simpele relaxtips om te herstellen

    Even bijtanken en stress van je afwerpen kan op heel veel manieren. Nee, het betekent niet dat je in retraite moet gaan. Je kunt het gewoon dagelijks op je werk, onderweg of thuis doen. Mijn tips hoe je je herstelmomenten pakt.

    1. Doe geregeld een ademhalingsoefening
    Vergeet wat er vandaag allemaal is gebeurd of wat je straks, morgen et cetera nog moet doen. Richt je puur en alleen op het nu. Adem in via je buik, houd dat even vast en adem uit. Maak je hoofd leeg en concentreer je op het nu. De geuren, kleuren, geluiden en dergelijke die je waarneemt. Het helpt je spanningen los te laten en tot rust te komen. Je kunt het doen tijdens het tanden poetsen ’s avonds, maar ook onderweg in de auto, het openbaar vervoer of wanneer je een douche neemt. Of doe eens een powernap van zo’n 5 tot 10 minuten. Echt, dat werkt ook prima!

    2. Ga geregeld offline
    Tegenwoordig is het min of meer normaal dat je 24-uur per dag online bent. Dat zorgt voor nogal wat prikkels, de nodige druk en ongemerkt vaak ook stress. Omdat er continu een beroep op je wordt gedaan. Ga geregeld even offline. Zet je tablet, smartphone en dergelijke helemaal uit. Zo krijg je tijd voor jezelf en ruimte om even te ontspannen.

    3. Lanterfanter even
    Wanneer heb jij voor het laatst helemaal niets gedaan? Gewoon gelanterfant? Schelpen gezocht op het strand? Op je rug in het gras gelegen en de wolkjes voorbij zien trekken? Over je kop thee of koffie in het niets gestaard? Doe het gewoon wat vaker. Het zijn kleine, maar heerlijke momenten om even te herstellen.

    4. Trek de natuur in
    Een topmanier om mentaal en fysiek tot rust te komen, is de natuur in trekken. Van de bossen en duinen tot het strand. Wandel gewoon een stuk. Voel de zon of regen op je huid. Snuif de frisse of zilte geuren op. Laat je gedachten los. Je zult merken dat het een prettige manier is om even bij te komen en nieuwe energie te krijgen.

    5. Herstel op jouw manier
    Er zijn eindeloos veel manieren om te herstellen en zo stress los te laten. Zoek uit wat voor jou het beste werkt. Het kan op een actieve manier zijn door te sporten, maar ook een hobby als haken, kleuren voor volwassenen fotograferen. Ook muziek luisteren, een spa bezoeken enzovoort. Wat helpt je herstellen? Trouwens maak er ook een goede gewoonte van om geregeld me-time in te plannen in je agenda.

    Meer manieren om te herstellen

    Uiteraard zijn er nog heel veel andere zaken die je kunt doen om bijtijds te herstellen. Kijk bijvoorbeeld eens naar hoe je zaken aanpakt. Ben je perfectionistisch? Vind je het lastig om nee te zeggen? Pieker je veel? Misschien is het goed zaken wat meer los te laten. En krijg je wel genoeg slaap? Voldoende nachtrust nemen geeft immers je geest de tijd om indrukken te verwerken en je lichaam de mogelijkheid zich te herstellen.

    Wil je weten hoe je herstelmomenten pakt in je dagelijkse drukke leventje? Of wil je anderen begeleiden om meer te ontspannen? Sonnevelt Opleidingen biedt diverse trainingen en cursussen om je daarbij te helpen.