Waarom je mindfulness meditatie niet nodig hebt om toch mindful te zijn

    1699

    Mindfulness heeft in de afgelopen jaren enorm aan populariteit gewonnen en is, net als yoga, niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Maar ondanks het feit dat iedereen tegenwoordig privé of in werkverband een cursus mindfulness volgt, is het toch de vraag of ’t je ook op de lange termijn helpt.

    Niet omdat het principe van mindfulness niet deugt. Het is een klinisch bewezen methode die je helpt om innerlijke rust, tevredenheid en zelfvertrouwen te creëren, en de resultaten van allerlei internationale onderzoek zijn verbluffend goed. Maar er zit een addertje onder het gras…

    Mindfulness werkt, maar alleen in ideale omstandigheden

    De werking van mindfulness is in de afgelopen 10 jaar zeer uitgebreid onderzocht en altijd blijkt weer dat deze op het Boeddhisme gebaseerde methode zeer effectief is tegen stress, angst en onvrede. En dat is ook niet zo verwonderlijk… voor een test-groep die tijdens een onderzoek intens begeleid wordt door een team van psychologen. Zo werkt het ook met de mindfulness training die je hier kunt volgen. Je zit in een groep, je komt elke week bij elkaar en je trainer leert je stap-voor-stap de principes van mindfulness aan. Elke dag besteed je zonder morren een uur aan een mindfulness meditatie omdat je weet dat je de week erna verslag moet uitbrengen. En ja, dan zijn de resultaten super! Je voelt je ontspannen, helder in je hoofd en veel rustiger in je hart.

    Op eigen kracht verder

    Maar na deelname aan een onderzoek of de mindfulness training komt de dag dat je op eigen benen moet staan, zonder de professionele begeleiding van je mindfulness trainer en zonder je aanmoediging van je groep. In de eerste week ga je natuurlijk gemotiveerd door met de meditatie-van-de-dag. Maar al na twee weken begint het saai te worden, en na drie weken merk je dat je je beoefening steeds vaker overslaat. Voor ’t weet ren je weer mee in de mallemolen van het leven en ben je weer net zo gestrest als je was voor mindfulness!

    Mediteren: niet alleen tijdrovend, maar ook stressvol

    Uit onderzoek onder mindfulness trainers blijkt dat 90% van de deelnemers direct na afronding van de training hun dagelijkse beoefening overboord zet. Mediteren is effectief… maar we vinden het toch te zweverig en kunnen ons er thuis niet toe zetten. Ook blijkt dat we juist gestrest worden van mediteren, omdat we verzanden in eindeloze denksessies als we een uur op een meditatiekussen zitten. En dat is nu juist niet de bedoeling van meditatie. Met meditatie bekijk je je gedachten en je gepieker, maar ga je er niet in mee. Als een nuchtere observator kijk je naar je eigen denkproces, zonder te oordelen en zonder in te grijpen. Je hoeft alleen maar op te merken dat je hersenen gedachten aanmaken omdat dat nu eenmaal is wat ons menselijk brein doet. Maar je gaat niet mee in de inhoud van de gedachten. ‘Morgen niet vergeten het grofvuil aan de straat te zetten’ is dus een gedachte die je tijdens meditatie opmerkt, niets meer en niets minder. Maar wat we in werkelijkheid doen, is vervolgens meegaan in deze gedachte waardoor er een lawine aan gedachten ontstaat, zoals ‘Maar dan moet ’t wel op tijd opgehaald worden, anders worden de buren boos; die zijn altijd al zo lastig, dan zit ik weer met ruzie; de vorige keer waren ze ook al zo onredelijk toen de kinderen buiten speelden’, etcetera. Voor je het weet ben je volledig gestrest, en dan is het niet zo vreemd dat je die meditatie de dag erna maar laat zitten.

    Nuchtere mindfulness, maar wel met dezelfde goede resultaten

    Gelukkig biedt mindfulness meer dan urenlange meditaties die je alleen maar paniekgedachten en een deuk in je zelfvertrouwen opleveren. Met deze oefening zul je merken dat de beoefening van mindfulness supermakkelijk is, en dat je ook zonder meditatie kunt profiteren van al het goede dat mindfulness te bieden heeft. Bovendien creëer je met elke-dag-mindfulness juist die gezonde en duurzame resultaten waar je naar op zoek bent, zoals meer balans, meer overzicht en meer zelfvertrouwen.

    Doe mindfulness vandaag

    1. Kies een wandeling, fietstocht of tramrit die je elke dag doet, als je bijvoorbeeld naar je werk gaat of de kinderen van school haalt.
    2. In plaats van te haasten, te piekeren of elke drie seconden je iPhone te checken, besteed je nu eens volledige aandacht aan het reizen.
    3. Kijk goed om je heen. Neem de straten of de weg in je op. Kijk naar de bomen, huizen, auto’s, bussen, vrachtwagens. Kijk dan ook eens naar de mensen in de straat of in de tram. Wat zou er in hun leven spelen? Zij hebben dezelfde verlangens en dromen als jij hebt, en maken dezelfde tegenslagen mee. Glimlach naar andere mensen en gun hen je oprechte aandacht en vriendelijkheid.
    4. Adem dan een paar keer bewust in en uit.
    5. Door op deze manier aandacht aan je omgeving te besteden zonder digitale afleiding of gepieker, geef je je brein een gezonde break waardoor je je een stuk rustiger en opgeruimder voelt als je aankomt op je bestemming.

    Wil je meer weten?

    Lees dan het uitgebreide artikel over de zin en onzin van mindfulness meditatie