Home Blogs Wat te doen tegen piekeren

Wat te doen tegen piekeren

0
Wat te doen tegen piekeren

In deze tijd piekert iedereen wel op bepaalde momenten. Peinzen, tobben, prakkiseren, malen, dubben. Over bijvoorbeeld je gezondheid, relaties of werk. Maar pieker je (te) vaak en veel? Houdt het je nachtenlang wakker? Dan schaadt dat niet alleen je mentale welzijn ook je lichaam ondervindt er hinder van, met andere woorden, je het beïnvloed je weerstand. In dit blog geef ik je antwoord op: wat betekent piekeren, de gevolgen en wat te doen tegen piekeren.

Wat is piekeren?

Zoek je online op: wat betekent piekeren? Dan wordt het als volgt omschreven: piekeren is nadenken over een situatie of een probleem met als doel er een oplossing voor te vinden. So far so good.

Echter, in werkelijkheid pieker je over dingen die nooit gaan gebeuren. Je hebt last van ‘wat als’ of ‘stel dat’-gedachten. Bijvoorbeeld: ‘Wat als ik ziek wordt, dan heb ik geen inkomen meer’. En daar blijft het dan meestal niet bij. Want, je piekergedachten groeien uit tot heuse rampen. Zo beland je uiteindelijk van de regen in de drup. Van je baan verliezen, geen geld meer hebben voor je hypotheek tot dakloos worden.

Piekeren wordt daarom ook wel negatief denken genoemd of in cirkeltjes redeneren. Want hoe je het ook went of keert, piekeren levert zelden kant-en-klare-oplossingen op. Je gaat je alleen maar ellendiger voelen, omdat je je gedachten blijft herkauwen.

Wat betekent piekeren: de gevolgen

Veel piekeren kost tijd, energie en is ongezond. Want je lichaam ervaart het gepieker als een gevaar. Het brengt een stressreactie teweeg: je hartslag gaat omhoog, je bloeddruk stijgt, je spieren spannen zich aan en stresshormonen komen vrij. Je lichaam is klaar om in actie te komen. Of er nu daadwerkelijk sprake is van een bedreiging of niet.

Pieker je vaak en veel? Op de dag en/of ’s nachts? Dan is je lijf continu alert en gespannen. Dat is niet zonder gevolgen. Zowel fysiek als mentaal is het een aanslag op je gezondheid en dus op je weerstand.

Zo kun je je niet alleen steeds opgejaagd voelen en hartklopping hebben, maar ook kampen met hoofd- en maagpijn, slapeloosheid, vermoeidheid en concentratieproblemen. Dat getob kan zelf leiden tot depressies en angststoornissen, maar ook het risico op hart- en vaatziekten verhogen en je afweersysteem ontregelen waardoor je vatbaarder wordt voor ziektes. 

Tips wat te doen tegen piekeren

Je weet wat piekeren betekent en wat het met je gezondheid doet, maar ermee stoppen blijft lastig. Hieronder een aantal tips wat te doen tegen piekeren.

Afleiding zoeken

Merk je dat je gaat piekeren? Ga dan direct iets doen, want dat leidt af. Met name bewegen is effectief. Fietsen, stevig wandelen, hardlopen. Het helpt je hoofd leegmaken. Overvallen piekergedachten je in de nacht? Blijf niet liggen malen, maar doe iets. Lees een tijdschrift of boek. Ook luisteren naar rustige muziek leidt af. Of stel eens een afleidingenlijstje op met dingen je je kunt doen als je weer gaat malen. Dat helpt je negatieve gedachtenpatroon doorbreken.

Ga mediteren

Mediteren ofwel mindfulness beoefenen werkt tegen stress en dus ook piekeren. Want, het is een oefening waarbij je leert in het hier en nu te blijven. Dat doe je bijvoorbeeld door rustig te gaan zitten, je ogen te sluiten en je volledig te focussen op je ademhaling. Adem rustig in via je neus en uit via je mond. Dwalen je gedachten af? Dan breng je je aandacht terug naar je ademhaling. Wat je zo doet is je geest tot rust brengen en afstand te nemen van je piekergedachten.

Piekerkwartier

Ook kun je met jezelf afspreken dat je op vaste momenten op de dag mag piekeren. Bijvoorbeeld een kwartiertje in de ochtend en in de avond. Dan mag je tobben over alles. Spelen op andere momenten piekergedachten je parten? Schrijf ze kort op of zeg: ‘niet nu, ik spreek je straks’. Door op bepaalde momenten bewust te piekeren, krijgen je zorgelijke gedachten een andere lading. Zo kunnen je gedachten opeens helemaal niet meer relevant zijn. Ook blijkt dat een piekerkwartier ervoor zorgt dat je steeds meer controle krijgt over je gedachten en op den duur zelfs minder piekert.

Praat over je gepieker

Maak een ander deelgenoot van je piekeringen, dat lucht namelijk op. Bovendien kan het verhelderend werken. Want, door je zorgelijke gedachten te delen kun je checken of wat je denkt wel reëel is. Daarbij kun je door erover praten tot andere inzichten komen of misschien heeft de ander een oplossing. Trouwens, je piekergedachten opschrijven is ook effectief.

Meer tips om piekeren te stoppen

Uiteraard zijn er meer tips wat te doen tegen piekeren. Zo kun je jezelf een spiegel voorhouden en je afvragen of wat je denkt logisch is. Ook kun je overmatig tobben bestrijden door negatieve gedachten te vervangen door fijne en positieve herinneringen. Of draai je piekerissue eens om. Seilrevnaab? Gnidiehcsthce? Soolkad? Klinkt dat niet belachelijk? Dat geldt waarschijnlijk ook voor je tobgedachten.

Wil je leren om controle te krijgen over jouw piekergedachten? Een Mental coach kan je helpen bij het creëren van een andere mindset waardoor je jouw gedrag kunt veranderen. Meer informatie over de opleiding Mental Coach of zoek een (mental)coach.