We hebben alles, maar zijn soms toch ongelukkig. Hoe komt dat?

    1608
    De 6 gouden tips van Albert Sonnevelt

    Door technologische vooruitgang is je leven nu veel makkelijker dan een eeuw geleden. Je drukt bij wijze van spreken op een knopje en er wordt voorzien in je behoeften. Van je droomhuis vinden, je favoriete vakantie boeken en een partner vinden tot rekeningen betalen, shoppen of studeren. Maar, ondanks die welvaart knaagt er iets. Je voelt je soms ongelukkig. Hoe komt dat?

    Waarom je soms ongelukkig bent: 5 redenen

    Ondanks alle technologische vooruitgang, onbegrensde mogelijkheden en hoge welvaartniveau zijn er steeds meer mensen die niet lekker in hun vel zitten; ontevreden zijn en zich niet gelukkig voelen. Zo groeit het aantal Nederlanders dat last heeft van een burn-out, depressie en/of andere mentale problemen ervaart. Hoezo? Mede door de moderne technologie ontwikkel je gewoonten die je geestelijke gezondheid schaden en je dus maar beter kun vermijden.

    1. Je beweegt onvoldoende

    Al die hedendaagse technologie is mooi, handig en fijn. Maar, het kent ook een keerzijde. Je beweegt minder doordat je meer zit op een dag. Dat dat zitgedrag schadelijk is voor je fysieke gezondheid is geen nieuws. Wie kent niet de uitspraak: zitten is het nieuwe roken. Het gevolg ervan is dat Nederlanders op steeds jongere leeftijd diabetes, hart- en vaatziekten, overgewicht en andere aandoeningen krijgen. Maar, te weinig bewegen en overmatig veel zitten heeft ook een negatief effect op je geest. Je hersenactiviteit gaat achteruit en je voelt je minder actief. De kans op depressies en angststoornissen neemt daardoor toe. En dat terwijl lichaamsbeweging juist goed is voor je mentale gezondheid. Als je beweegt, maakt je lichaam allerlei chemische stofjes aan die je een goed gevoel geven en mentale dips bestrijden. 

    2. Je koopt spullen die je niet nodig hebt

    Zit je niet lekker in je vel en kamp je met een mentale dip? En probeer je dan jezelf op te vrolijken door snuisterijen, kleding en lekker eten te kopen? Om zo je nare gevoelens weg te drukken of een ervaren leegte op te vullen? En wat was het resultaat? Voelde je je blijer en gelukkiger na het kopen van de dingen die je eigenlijk niet nodig hebt? De kans is groot dat je er niets mee opschiet. Want, volgens onderzoek bereik je eerder het tegenovergesteld. Des te meer spullen je koopt die je niet nodig hebt, des te meer kans op een depressie en gestresst zijn.

    3. Je slaapt onvoldoende

    Slaap is belangrijk voor je algehele gezondheid. Het is de beste manier voor zowel je lichaam als geest om zich te herstellen. De batterij weer op te laden voor een nieuwe hectische dag. Toch slaapt tegenwoordig bijna twee op de drie Nederlanders slecht. Onder ander gebrek aan lichaamsbeweging, stress, ongezond eten en de talloze beeldschermen zijn debet aan slecht en onvoldoende slapen. Jammer, want een slechte slaapkwaliteit vergroot de kans op onder andere obesitas, hartaandoeningen, dementie en mentale problemen als depressies. Zorg daarom voor een goede nachtrust. Dan ben je beter uitgerust en dat helpt je vrolijker en blijer te zijn.

    4. Je komt te weinig buiten

    Even een frisse neus halen, heerlijk toch? Alleen doen dat we het veel te weinig, aldus een kleinschalig onderzoek. Zo brengt de meerderheid van de Nederlanders in de wintermaanden bijna 90% van de dag binnenshuis door en komt driekwart zelfs zo nu en dan een hele dag de deur niet uit. Jammer, want frisse lucht, daglicht en beweging is goed voor je gezondheid. Onder andere buiten wandelen in de natuur zijn zorgt dat je even afstand neemt van dat eeuwige schermpje en continue stroom aan informatie. Dat is fijn. Je reset zo je geest. Daarbij zorgt daglicht voor de aanmaak van serotonine wat je positiever stemt en depressieve gevoelens tegengaat. Tot slot bevordert blootstelling aan daglicht, en met name zonlicht, de aanmaak van vitamine D in je huid en ook dat doet je lichaam en geest goed. Immers, een tekort aan vitamine D kan tot depressieve klachten leiden, maar ook vermoeidheid, spierklachten en lusteloosheid veroorzaken. Kortom, ga vaker lekker naar buiten. Weer of geen weer. Je voelt je fitter, positiever en slaapt ook een stuk beter.

    5. Je zit veel te veel op je smartphone

    Die slimme mobiele telefoon heb je of in de hand of bevindt zich binnen handbereik. Vanaf het moment dat je ’s ochtends wakker wordt tot je ’s avonds gaat slapen. Dat is gewoon een feit. Even appen, social media checken, mailen, trending topics lezen, chatten, een rekening betalen enzovoort. Inderdaad, die smartphone is echt superhandig. Maar, het apparaat kent ook een keerzijde. Al dat getuur op het smartphoneschermpje maakt je ook minder gelukkig, aldus diverse onderzoeken.  Zo ervaren degenen die veelvuldig een smartphone gebruiken vaker depressieve gevoelens. Onder andere het altijd bereikbaar moeten en willen zijn, kan stressvol zijn. Wat als je niet direct reageert, terwijl de ander wel heeft gezien dat je online bent? En hoe deal je met die constante stroom succesverhalen op social media? Van de mooiste vakantiekiekjes en zelf bereidde verse maaltijden tot snelle carrières? Maar ook zorgt de smartphone voor minder persoonlijk contact met vrienden en zelfs familieleden, omdat iedereen achter z’n eigen schermpje zit. Netflixen, gamen, appen, youtuben, enzovoort. Zelfs tijdens het wachten voor een stoplicht of in de rij voor een kassa staren velen op hun telefoonscherm. In het hier en nu zijn en genieten van het moment is niet meer zo gewoon en makkelijk als weleer. Er is altijd wel een ping of piepje die je aandacht opeist. Herken je dit? Zet dan je smartphone wat vaker uit!

    Kortom, zorgt het huidige moderne leven ervoor dat je je soms niet zo blij, fijn en gelukkig voelt? Ga dan naar buiten, beweeg, eet gezond, pak je nachtrust en spendeer wat minder tijd op je smartphone. De kans is groot dat je je binnen afzienbare tijd mentaal een stuk fitter voelt.

    Wil je ontdekken wat jouw gelukkig maakt? Of wil je anderen leren wat geluk voor hen betekent? Dan is de opleiding Gelukscoach iets voor jou.

    De Gelukscoach helpt mensen om gemakkelijker om te gaan met prikkels van buitenaf, om heldere keuzes te maken en om doelgericht te blijven.