Wie lijnt brengt zijn lichaam in levensgevaar

    1993

    De kilo’s mogen er wel weer eens af. Calorieën tellen, letten op vet en vooral meer bewegen lijken dus het credo. Hoe voorspelbaar allemaal! En weet je? Het helpt geen biet. Ons oerbrein is niet gemaakt voor het eten van zo min mogelijk calorieën. Het is gemaakt om zo snel mogelijk zo veel mogelijk energie te kunnen tanken en deze energie zuinig te besteden. Diëten betekent daarom afzien en vooral ook sporten.

    Lijnen op de manier zoals we dat al decennialang doen, druist tegen onze ware natuur in. Als je lijnt, denkt je lichaam dat je in levensgevaar bent omdat je inteert op je reserves (zelfs als je daar meer dan genoeg van hebt). Hierdoor krijg je honger. Je lichaam spoort je aan om weer te gaan eten (en dan natuurlijk geen broccoli, maar iets met veel calorieën zodat de reserves snel weer zijn aangevuld). Om die reden is ieder dieet bij voorbaat gedoemd te mislukken. Dus: waarom zou je er nog langer aan meedoen?

    Slimmer is het om samen te gaan werken met je brein en op die manier zonder honger en stress je doel blijvend te bereiken. Dit kun je doen door zo min mogelijk suikers en snelle koolhydraten te eten. In de oertijd aten we 20 gram suiker per jaar, dat is ook waar ons oerbrein op is ingericht. Suiker en andere calorierijke voeding was schaars, dus als het voorbij kwam, dan at je het op. Alles. Zo denkt ons oerbrein nog steeds.

    Vooral suikers zorgen ervoor dat je oerbrein onbestuurbaar wordt en steeds meer eten wil. Om weer wat meer grip te krijgen op je ‘eet-instinct’, is het belangrijk dat je zo min mogelijk suikers binnenkrijgt. Alleen op die manier komen de honger- en verzadigingssignalen goed door in je hersenen en is je oerbrein rustig te krijgen.

    Des te minder suiker je namelijk binnenkrijgt, des te rustiger je oerbrein wordt. Het grootste deel van de suikers die je eet, moet afkomstig zijn uit groenten en zo min mogelijk uit fruit en graanproducten. Ik zou het houden op maximaal drie stuks fruit per dag en maximaal één maaltijd met brood, dan zit je aardig goed, maar dan moet je ernaast niets meer snoepen. En heb je een heel actief leven en beweeg of sport je veel? Dan kun je gerust wat meer suikers op een dag hanteren. Voel in dat geval wanneer je genoeg hebt.

    Meer lezen van Carola? Ontvang haar nieuwste boek De gelukkige eter cadeau bij een abonnement op gezondNU