Beter sporten met rode-bietensap

60
Rode bietensap kan bij bepaalde gevallen sportprestaties verbeteren. Dat blijkt uit onderzoek van Maastricht UMC+. Echter is dit effect alleen zichtbaar bij explosieve sporten. Deze ontdekking kan interessant zijn voor mensen voor wie inspanning moeilijker is.
 

Rode-bietensap verhoogt aantoonbaar de prestaties bij intervalsporten, is één van de conclusies van het onderzoek. Vooral bij intensieve trainingen met explosieve acties helpt het. Zo steeg na het drinken van een bietenshot het vermogen van amateurvoetballers om kort na elkaar korte sprintjes te trekken gemiddeld met drie procent. De onderzoekers vermoeden dat bij explosieve sporten ook topsporters voordeel kunnen hebben van deze sap. Zo zagen ze bij de toppers van het baanwielrennen dat ze een fractie sneller hun piekvermogen kunnen bereiken. Andere topsporters hebben er waarschijnlijk geen baat bij.
Het Voedingscentrum is voorzichtig met het adviseren van een dagelijks ‘shotje’ geconcentreerd bietensap, omdat de langetermijneffecten onbekend zijn. De onderzoekers adviseren om vooral te variëren in voeding en ook in nitraatrijke voeding.
Het onderzoek naar rode bieten begon in 2013. Toen werd bekeken of nitraat in groenten zoals rode bieten de bloeddruk verlaagt. De deelnemers dronken twee flesjes geconcentreerd bietensap en de bloeddruk daalde inderdaad. Vervolgens bekeken onderzoekers in hoeverre je van nitraat beter gaat sporten. Onder meer in de wielerwereld zingen al langer verhalen rond over de effecten van shotjes rode-bietensap. Nu blijkt dat het gebruik van rode bietensapshotjes in bepaalde gevallen sportprestaties kan verbeteren. Mogelijk kan dit ook interessant zijn voor patiëntengroepen voor wie inspanning moeilijker is.