Omzet duurzaam eten stijgt met 40 procent

37
Het marktaandeel van duurzaam voedsel groeide vorig jaar hard. Ten opzichte van 2016 besteedden consumenten vorig jaar 730 miljoen euro meer aan voedsel met een duurzaamheidskeurmerk.

 

Het marktaandeel duurzaam voedsel ligt inmiddels op 11 procent. De omzet van voedsel met het keurmerk ‘Beter Leven’ kwam uit op bijna 1,6 miljard euro (39 procent meer dan een jaar eerder), die van het keurmerk ‘biologisch’ op ruim 1,2 miljard euro (een plus van 5 procent).
In 2017 kochten huishoudens voor 4,5 miljard euro aan dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel. De omzet van het ‘Beter Leven’ keurmerk groeide zelfs met 39 procent ten opzichte van 2016.
De gegevens staan in de Monitor Duurzaam Voedsel 2017, die Wageningen Economic Research in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft gepubliceerd.