Wie ‘the fittest’ wil worden, zal moeten sporten voor meer kracht en snelheid. Maar niet alleen voor je spieren, ook voor een sterker brein. Door te bewegen maak je ook je hersenfuncties krachtig en snel. Waarom is juist ons brein gebaat bij actie?

Bewegen: je hartslag gaat omhoog, je spieren worden warm en je gaat zweten. Je voelt het bloed door je lijf stromen, maar bewegen heeft ook invloed op je brein, en dat voel je óók. Je voelt je goed na een sportschoolbezoek, wandeling of yoga-sessie. Maar er zijn meer breineffecten na het bewegen. Wetenschappelijk onderzoek, waaronder onderzoek van het Radboudumc, toont aan dat ons cognitief functioneren verbetert als we bewegen.

Wat gebeurt er in het brein als je beweegt?

Hoe zorgt bewegen voor een betere hersenfunctie? Dat is een beetje een technisch verhaal, maar we loodsen je er doorheen! Het start eigenlijk simpel: door te bewegen stroomt er meer bloed naar de hersenen, daardoor neemt de opname van zuurstof toe. Bewegen bereidt zo de hersensystemen (aandacht, leren en geheugen) voor op effectief en flexibel functioneren.

Tussen de hersencellen bevindt zich een soort cocktail van stoffen die zorgen dat cellen kunnen communiceren, groeien en gezond blijven leven. Wanneer je beweegt, wordt er meer van deze cocktail aangemaakt. Door de cocktail worden ook nieuwe cellen en bloedvaten aangemaakt. Daarnaast worden de verbindingen tussen cellen sterker. En dat is nu precies nodig om nieuwe dingen te kunnen leren en op te slaan.

Naast dat er nieuwe verbindingen en cellen komen, zorgt bewegen er ook voor dat je hersencellen beter beschermd zijn. Als je ouder wordt, nemen bepaalde breinfuncties af. Door te bewegen, kan je deze veroudering van het brein vertragen. Om die reden wordt er volop onderzoek gedaan of bewegen uitkomst biedt voor hersenziektes als dementie of de ziekte van Parkinson.

De effecten van bewegen op breinfuncties

Door het vrijkomen van stoffen als we bewegen, verbeteren deze hersenfuncties:

Geheugenboost – Het deel van je brein dat het sterkst reageert op bewegen, is het gebied voor leren en het geheugen. Naarmate je fitter wordt, wordt dit gebied groter. Naast het feit dat je geheugen op de lange termijn verbetert, kun je er ook direct profijt van hebben. Onderzoekers van het Radboudumc ontdekten wie vier uur na het leren van nieuwe informatie beweegt, onthoudt de informatie beter.

Focus! – Bewegen helpt om je beter te focussen. Je raakt niet zo snel afgeleid en kunt beter multitasken. Je houdt letterlijk je aandacht er beter bij.

Lekker in je vel – Dat je je ontzettend goed voelt na een training klopt. Bewegen heeft namelijk een positief effect op je gemoedstoestand. Ook dit heeft indirect effect op je cognitieve functies doordat stresshormonen afnemen.

Creativiteit – Je wordt creatiever als je beweegt. Een onderzoek van de Stanford Universiteit (Verenigde Staten) onder wandelaars toonde aan dat beweging een goede brainstorm op gang brengt. Als je echt op zoek bent naar die ene oplossing heeft het niet zoveel zin, maar je kunt wel nieuwe ideeën opdoen tijdens beweging!

Profiteer levenslang van een jong superbrein

De effecten van bewegen zijn geen eendagsvliegjes. Een onderzoek onder meer dan tweeduizend jongvolwassenen van de Universiteit van Minnesota (Verenigde Staten) liet zien dat regelmatig bewegen effecten heeft op de langere termijn. Jongvolwassenen die regelmatig bewogen hadden 25 jaar later een betere hersenfunctie.

Laat het nog een reminder zijn voor iedereen: iedere dag zitten is gevaarlijk. Ook voor je brein! De positieve effecten van bewegen op het brein laten zien dat het hele lichaam met elkaar in verbinding staat. Wat je dus met je lichaam doet, heeft ook consequenties voor je geest.

Lees ook het dossier ‘Voedingssupplementen’ op lekkergezond.nl »

Delen