Wie gezond wil leven, krijgt altijd het advies te sporten. Daarom lopen we trouw een rondje hard, gaan we naar de sportschool of halen we het yogamatje weer van zolder. Maar wat veel mensen niet weten, is dat onze weerstand iets lager wordt als we sporten. Ook zijn veel mensen juist ziek, zwak en misselijk ná het sporten. Het averechtse effect. Hoe komt dit? En wat kun je hier tegen doen?

Draaierig, misselijk en hoofdpijn na het sporten, herkenbaar? Dit kan de oorzaak zijn:

Minder weerstand door sporten

Vooral duursporters zijn veel buiten en maken veel trainingsuren. Omdat deze sporters veel van hun lichaam vergen, wordt hun weerstand lager. De verminderde weerstand leidt tot meer vermoeidheid, verkoudheid of griep.

Misselijk … geef de schuld aan je hormonen

Tijdens het sporten komen groeihormonen vrij. Dit zorgt ervoor dat je spieren herstellen en het bevordert de groei van weefsels. Heel belangrijk dus! Maar het kan ook het misselijke gevoel veroorzaken na het sporten. Rustig beginnen met sporten en de intensiteit opbouwen, kan dit gevoel voorkomen.

Sporten zonder ontbijt

De dag beginnen met een work-out lijkt voor veel mensen de perfecte start van de dag. Alleen is het wel belangrijk dat je voordat je gaat sporten ontbijt. Sport je zonder ontbijt? Dan is je bloedsuikerspiegel lager dan normaal omdat je lang niet hebt gegeten. Logisch dat je je dan duizelig of misselijk voelt na het sporten. Als je sport zonder avondeten of lunch, geldt hetzelfde.

Te weinig gedronken

Door te sporten verlies je vocht, wat natuurlijk weer aangevuld moet worden. Je kunt wel 1 tot 2 liter vocht per uur verliezen. Hoofdpijn na het sporten is vaak een teken dat je te weinig hebt gedronken tijdens het sporten. Heb je dorst? Dan ben je eigenlijk al te laat met drinken. En wanneer je urine donker van kleur is, weet je ook dat je te weinig gedronken hebt. Probeer daarom elke twintig minuten iets te drinken tijdens het sporten.

Of te veel gedronken

Ook té veel drinken tijdens het sporten is niet verstandig. Door zwaar te ademen of intensief te trainen, wordt het water teruggeduwd richting je slokdarm. Hierdoor voel je je misselijk.

De cooling-down vergeten

Abrupt stoppen met sporten is geen goed idee. Het is juist belangrijk om een lichaam tot rust te brengen met een cooling-down. Je hartslag komt dan langzaam weer tot rust en de bloedcirculatie past zich aan, waardoor andere lichaamsdelen weer meer bloed krijgen. Tijdens het sporten gaat er namelijk veel bloed naar de spieren. Doe je dit niet? Dan is de kans groot dat je duizelig wordt, omdat je bloedcirculatie niet langzaam tot rust komt.

Op ironische wijze vertelt Midas Dekkers in Lichamelijke oefening over de nutteloosheid en schadelijkheid van sporten. Verrassend en boeiend, voor sporthaters en -liefhebbers.

Lichamelijke oefening »

Delen