Bioritme

De derde maandag van de maand is de dag van het jaar dat we ons het meest neerslachtig voelen. Tenminste, dat zegt de Britse psycholoog Cliff Arnall. Wetenschappers betwijfelen dat: om echt die conclusie te trekken, zou je jarenlang duizenden mensen moeten volgen. Zo’n grootschalig onderzoek is er nooit geweest. Toch sluit de bevinding wel aan bij een algemeen gevoel: een maandag is voor veel mensen een lastige dag. En januari lijkt vaak net wat grijzer en somberder dan andere maanden.

Algemeen | Klachten | Behandeling | Behandeling – tips | Artikelen in het dossier

Algemeen

Somber in januari

Veel mensen zijn in de wintermaanden vaker somber en vermoeid. Volgens cijfers van Fonds Psychische Gezondheid hebben meer dan 1,2 miljoen Nederlanders een depressieve stemming tijdens het najaar en de winter. Afhankelijk van hoe ernstig de klachten zijn, wordt dat een winterblues of winterdepressie genoemd. Heb je echt last van een depressie, dan is het raadzaam om daarvoor hulp in te roepen. Bij een winterdip, een beetje het kleine broertje van de winterdepressie, kun je ook zelf veel doen aan je sombere gevoel.

Klachten

Wie tijdens het najaar en de winter vaak last heeft van de volgende symptomen, heeft last van de winterblues.

  • Aanhoudende vermoeidheid
  • Somber gevoel
  • Concentratieproblemen
  • Passief
  • Prikkelbaar
  • Veel trek in koolhydraten
  • Minder behoefte aan gezelschap

Behandeling

Natuurlijk daglicht

De dagen in het najaar zijn kort en donker. Gebrek aan natuurlijk daglicht heeft direct effect op de biologische klok van het lichaam: die raakt ontregeld. Het dag- en nachtritme wordt verstoord, waardoor het lichaam op verkeerde tijden bepaalde stofjes zal stoppen of juist activeren. En dat heeft invloed op slapen en dus ook op onze stemming. De winterdip heeft dus echt te maken met te weinig daglicht.

Behandeling | Tips

De beste manier tegen somberheid, is actief te blijven. Met de volgende tips kom jij weer uit je dip:

  • Maak een plezierlijstje met ongeveer tien activiteiten die nog geen onderdeel uitmaken van je dagelijkse routine. Schrijf wel dingen op die haalbaar zijn en stel zo’n schema niet op de dag zelf op. Dan haak je geheid af.
  • Begeef je onder de mensen. Maak bijvoorbeeld eens een praatje met een onbekende in de trein, bus of supermarkt.
  • Ga meer naar buiten. Natuurlijk daglicht helpt om je beter te laten voelen. Prikkel jezelf om naar buiten te gaan, het liefst een halfuur per dag.
  • Ga lopen en sporten; als je het lichaam aan het werk zet, bouwt de opgehoopte stresshormonen op natuurlijke wijze af.
  • Vitamine D is een schaars goed in de winter. De oplossing is zonlicht uit een potje; extra vitamine D.
  • Als het even kan: ga er even tussenuit. Je knapt snel op van een korte vakantie of dagje uit

Artikelen in het dossier

Stresssituaties? Er is iets ter ondersteuning

Lekker in je hangmat, luieren aan het strand … kon dat maar altijd. Maar soms neemt de druk toe en kan het moeilijk zijn...

De 3 beste oefeningen voor je bekkenbodemspieren

Sterke bekkenbodemspieren voorkomen urineverlies, verbeteren je houding en maken seks zelfs spectaculairder. Reden genoeg dus om ze te trainen! Lees hier drie oefeningen voor...
Eet je lever gezond

Eet je lever gezond