<-- NIET ACTIEF -->

Ademhalen gaat vanzelf, dat kun je toch niet fout doen? Toch wel. Een verkeerde ademhaling kan veel klachten veroorzaken. Dick Kuiper is ademhalingstherapeut en vertelt ons de oorzaak van een verkeerde ademhaling, maar nog belangrijker hoe je het wel goed doet. “Er zijn veel mensen die te veel en te diep ademen.”

Halen we allemaal verkeerd adem?

“Nee hoor, niet iedereen. We hebben een test waarmee je zelf kan meten of je verkeerd ademt en er zijn zeker mensen die een normale ademhaling hebben. Toch zijn er ook veel mensen die te veel en te diep ademen.”

Waarom halen we verkeerd adem?

“Er zijn meerdere oorzaken van een verkeerde ademhaling, zoals het idee dat diep ademhalen goed is. Daar moeten we echt vanaf. Maar stress is wel de belangrijkste opjager van de ademhaling. Wanneer we onder stress staan, schiet ons lichaam in de vecht- of vluchtmodus. Er gebeurt dan van alles in je lichaam om je klaar te maken voor het vechten of vluchten, waaronder zwaarder ademhalen. Het probleem is alleen dat wij tegenwoordig de lichamelijke activiteit die daarop volgt niet meer hebben. We ademen dus meer, maar dat wordt niet gecompenseerd door een hogere productie van CO2. Als de stressperiode lang genoeg duurt, went je ademhalingscentrum aan de diepe ademhaling en wordt dat je nieuwe normaal.”

Wat is een goede ademhaling?

“Een goede ademhaling hoor je niet. Als jij naast iemand op een bankje zit en je hoort diegene zwaar ademen, dan denk je: ‘daar klopt iets niet’. Je zou rustig en klein vanuit je buik moeten ademhalen, maar pas daarbij wel op. Als je te bewust vanuit je buik gaat ademen, wil je je buik ook voelen bewegen en voor je het weet adem je nog zwaarder dan daarvoor. Je moet juist leren om alles slap te laten worden, zo ontspannen mogelijk. Hoe minder beweging, hoe beter.”

Wat is de kracht van goed ademhalen?

“De Russische longarts Buteyko heeft ongeveer 150 ziektes in verband gebracht met onrustig ademen. De methode die ik gebruik is ook naar hem vernoemd. De ziektes lopen uiteen van astma en een hoge bloeddruk tot slecht slapen. Met ademhalingsoefeningen wordt dat op termijn beter. Bij astma bijvoorbeeld gaat het heel snel, bij een hoge bloeddruk duurt het weer langer. Een goede ademhaling kan dus veel klachten oplossen, waarvan je eerst niet wist waar het door kwam.”

Ga je door die oefeningen automatisch weer goed ademhalen?

“Dat is wel de bedoeling. Het is goed om je ademhaling in de gaten te houden en het kan zijn dat je zo nu en dan nog wat oefeningen doet, maar in principe ga je na een tijdje automatisch goed ademhalen.”

Hoe ziet een ademhalingsoefening eruit?

“Er zijn verschillende soorten, bijvoorbeeld deze oefening: ga op een stoel zitten, ontspan je je helemaal en maak je ademhaling kleiner. Je zou het achter je bureau kunnen doen, maar doe het niet tegelijkertijd met iets anders. Het is de bedoeling dat je je helemaal terugtrekt in jezelf.”