Alcohol mag – ook als je diabetes hebt. Een matig gebruik van alcohol zou de gevoeligheid voor insuline kunnen verbeteren en je beschermen tegen hart- en vaatziekten. Maar omdat alcohol een verlagend effect heeft op de bloedsuikerspiegel, vraagt het wel wat extra aandacht. Hoe werkt dit? En wat moet je weten?

Een glaasje alcohol op zijn tijd kan ook als je diabetes hebt. Wel moet je er rekening mee houden dat je lichaam er anders op reageert dan bij mensen zonder diabetes. Na het drinken van wijn of bier zorgt de alcohol er namelijk voor dat je bloedsuiker verlaagt. Dit kan gevaarlijk zijn, omdat dit vaak gebeurt als je slaapt, waardoor je de verlaging niet merkt.

De lever maakt overuren door drank

Wanneer je alcohol hebt gedronken, gaat je lever hard aan de slag om de alcohol uit het lichaam te verwijderen. Hierdoor is de lever zo druk dat de aanmaak van suikers in de lever bijna helemaal stil komt te liggen. Wanneer je alcohol drinkt zonder maaltijd of als de suikers in je lichaam op zijn, bijvoorbeeld door te sporten, kan dit langer duren en kan het effect groter zijn. Drink je alcohol voor het sporten of slapen, dan is de kans op een hypo groter. Je wordt trillerig en duizelig, het kan zijn dat je ongemerkt veel zweet en hoofdpijn krijgt.

Regel 8 voor de nacht

Heb je ’s avonds alcohol gedronken, dan is het handig om voor het slapen je bloedsuiker te bepalen. Tip: calculeer dit in! Het verlagende effect is niet altijd direct zichtbaar, maar in de nacht misschien wel.

Een handig middeltje is dan ‘regel 8 voor de nacht’. Zorg ervoor dat je een bloedsuiker hebt van in ieder geval 8 mmol/l. Als je eronder zit, kun je iets extra’s eten. Denk aan limonadesiroop. Heb je dat niet bij de hand? Dan kan je andere voedingsmiddelen nemen met voldoende koolhydraten. Kies dan wel iets met zo min mogelijk eiwit en vet, zodat je niet overbodig veel energie inneemt.

Huh, wat? 20 gram koolhydraten?

Een algemene richtlijn om een lage bloedsuiker te verhelpen, is om 15-20 gram koolhydraten te nemen. Jouw engeltjes op dat soort momenten: druivensuiker en limonadesiroop.

In deze lijst met voedingsmiddelen zitten 15-20 gram koolhydraten:

5-6 tabletten druivensuiker (dextro) : 20 gram koolhydraten
2 ½ eetlepel limonadesiroop : 22 gram koolhydraten
Half flesje dextro energydrank : 21 gram koolhydraten
5 klontjes suiker in een glas water : 20 gram koolhydraten

Vaak grijpen mensen naar iets zoets om te eten, denk aan een Snickers (reep 50 gram). Maar hierin zitten niet alleen meer koolhydraten dan nodig (30 gram koolhydraten), maar ook veel vet en eiwitten.