Wondjes, tintelingen of zelfs verkleuringen aan de tenen. Veel mensen met diabetes hebben voetproblemen. Omdat je voeten misschien wel het belangrijkste deel van je lichaam zijn, verzamelden wij de beste tips voor gezonde voeten. Met een beetje extra verzorging kun je gelukkig weer kilometers vooruit.

Tips voor gezonde voeten bij diabetes

Je voeten gaan ’s avonds als laatste naar bed, maar moeten in de ochtend als eerste weer op. Daarom is een beetje extra aandacht geen overbodige luxe. Deze tips helpen je daarbij:

  1. Geen knellende schoenen. Wanneer je minder gevoel hebt in je voeten, merk je minder snel dat schoenen te klein zijn. Om voetproblemen te voorkomen is het daarom verstandig om schoenen te kopen die ruim genoeg zijn en geen drukpunten hebben. Koop de schoenen dus aan het eind van de dag, omdat de voeten dan het meest gezwollen zijn.
  2. Houd je schoenen aan. Op blote voeten lopen is lekker in de zomer. Maar als je voeten al kwetsbaar zijn, kun je beter zo veel mogelijk je schoenen aanhouden. Draag ook in huis schoenen met voldoende steun.
  3. Knip de nagels recht af en niet te kort. Dit voorkomt ingegroeide teennagels en zorgt ervoor dat je niet blijft haken aan je sokken.
  4. Doe aan voetgymnastiek. Door je voeten te bewegen wordt de doorbloeding geactiveerd. Deze gymnastiek hoeft niet ingewikkeld te zijn, ronddraaien of op en neer bewegen met de voeten is al voldoende.
  5. Wees alert op wondjes. Het is algemeen bekend dat wondjes minders snel genezen bij mensen met diabetes, daarom is het behandelen lastig. Wees hier alert op en experimenteer niet zelf met wondjes, anders is de kans op een ontsteking groter. Ga daarom regelmatig naar een professional om je voeten te laten controleren. Dit kan een arts zijn, podotherapeut of een pedicure met diabetische voetaantekeningen.
  6. Kies de goede sokken. Van natuurlijk en absorberend materiaal zoals katoen of wol. De sokken moeten niet knellen, want dan wordt de bloedcirculatie belemmerd. En verwissel de sokken dagelijks om schimmelinfecties te voorkomen.
  7. Neem geen voetenbad. Was je voeten met lauw water en neem geen heet voetenbad.
  8. Dep de voeten zachtjes droog. Niet ruw afdrogen, maar voorzichtig de natte huid deppen. Ook tussen de tenen.