<-- NIET ACTIEF -->

Vooral mensen met diabetes horen geregeld dat ze minder moeten zitten en meer moeten bewegen. Natuurlijk is bewegen belangrijk voor iedereen, maar helemaal voor mensen met diabetes type 2. Het is namelijk goed voor je bloeddruk, je gewicht én je voelt je door te bewegen nog fitter en vrolijker ook.

Er zitten veel voordelen aan het gebruiken en ontwikkelen van je spieren. Je reageert beter op insuline, suiker wordt beter verwerkt en het kan zelfs zijn dat je minder insuline nodig hebt. Zijn er ook andere manieren naast de sportschool om meer te bewegen en zo je diabetes goed onder controle te krijgen? Ja, die zijn er! Wij zetten de leukste voor je op een rij.

202115.plantina-incontent
  1. Drink minstens 2 liter water op een dag
    Zet twee kannen van een liter of meer op het aanrecht en één in de huiskamer. Misschien weet je zelf ook goede plekken waar je vaak langsloopt. Je zult dan vaker water drinken en automatisch meer naar de wc moeten lopen.
  2. Zet je auto bewust een kilometer verder van je huis dan normaal
    Hierbij loopt je ongemerkt een kilometer per dag extra. Probeer ook flink door te lopen zodat je hartslag goed te voelen is. Ga je altijd met de bus? Stap dan een halte te vroeg uit.
  3. Ga op bezoek bij een kennis op de 11e verdieping van een flat
    De trap is vandaag je grootste vriend. Zet beneden de timer en kijk hoe snel je de eerste keer boven komt. Het is een uitdaging om elke keer een tikkeltje sneller boven te komen dan de vorige keer.
  4. Neem, als je ergens lopend of fietsend naartoe gaat, een kleine omweg
    Ga vijf minuutjes eerder van huis af en kies eens voor de langere route. Je zult merken dat het in je systeem komt om meer tijd te nemen voor een extra beetje beweging.
  5. Sop en stofzuig je hele huis brandschoon
    Vul een emmer met een heet, fris geurend sopje en leef je uit in je huis. Poets totdat je hoofd rood is van het zweet. Met een half uurtje stofzuigen verbrand je bijvoorbeeld al snel 120 kcal.
  6. Zet muziek met een lekker tempo op
    Je mag dansen alsof je alleen op de wereld bent. Into the groove, Vogue, Holiday, Madonna; of iets van Katy Perry, Lady GaGa, Rihanna – laat je heupen los!
  7. Speel net zoals kinderen
    Ga naar een speeltuin of park en laat het kind in jezelf los. Schommel, klim en ren. Het zal je verbazen hoeveel kinderen eigenlijk bewegen.
  8. Shoppen in een andere stad
    Sjouwen met tassen en een halve marathon lopen om alle winkels te zien, is bijna een sport. Loop wel goed door en probeer niet te veel te slenteren. Juist in een andere stad loop je extra veel, omdat je de weg minder goed weet.

Het is wel belangrijk om een half uur per dag je hart wat harder te laten werken, zelfs als je geen zin hebt om iedere dag intensief te bewegen. Met deze tips kun je af en toe een dag overslaan, zonder je meteen schuldig te voelen.