Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar. Voor mensen met diabetes zou dit een perfect motto zijn, zeker als deze ziekte samengaat met overgewicht en je eigenlijk moet afvallen. Onderzoekers van het LUMC begrijpen nu waar dit gezegde vandaan komt. Wat kan iemand met diabetes hiermee? (veel!)

Bruin vetweefsel speelt een belangrijke rol bij afvallen. Of om preciezer te zijn: bij de verbranding van suiker en vet – dat is al langer bekend. Nu blijkt dat dit bruine vetweefsel een duidelijk dag- en nachtritme vertoont. En daar kun je de vruchten van plukken als je wilt afvallen.

In de ochtend een snellere verbranding

De activiteit van bruin vet is bij muizen het hoogst aan het begin van de nacht, blijkt uit onderzoek. Dan beginnen ze namelijk actief te worden. Wat betekent dat? Op dat moment wordt vet na een maaltijd niet opgenomen, maar wordt het juist verbrand. Bij mensen kwam er iets vergelijkbaars uit onderzoek naar voren: vetten uit een maaltijd die in de ochtend werd gegeten, verdwenen sneller uit het bloed. In de ochtend? Ja, want dan worden mensen actief.

Dit verklaart de resultaten van een eerdere studie, waarin twee groepen vrouwen met diabetes precies dezelfde hoeveelheid calorieën per dag te eten kregen. Het enige verschil: de ene groep at ‘s ochtends de meeste calorieën en de andere groep ‘s avonds. Bij de vrouwen die in de ochtend de meeste calorieën aten, bleek de verbranding veel beter te gaan dan bij de dames die in de avond aten. Het gevolg: de eerste groep viel sneller af.

Veel bruin vet = slanker

Waarom wordt voedsel sneller verbrand in de ochtend? Om antwoord op deze vraag te geven, is het eerst handig om te weten wat bruin vet is en doet. Als mens heb je twee verschillende typen vet: bruin en wit. De witte variant zorgt voor energieopslag in het lichaam, terwijl de bruine variant juist energie gebruikt om warmte te produceren. Bruin vet verbrandt calorieën en kan daardoor helpen bij afvallen. Over het algemeen zijn mensen met veel bruin vet slanker.

Piek van vetverbranding

Dat voedsel sneller wordt verbrand in de ochtend, heeft waarschijnlijk te maken met de biologische klok die wordt aangestuurd door daglicht. Hoe later op de dag, hoe trager bruin vet werkt. De nacht is het keerpunt: dan wordt het bruin vet weer actiever met verbranden om warmte op te wekken. De piek van de vetverbranding ligt op het moment van wakker worden.

Afvallen met vullende ontbijtjes en lichte diners

Eén op de drie Nederlanders slaat minstens één keer per week het ontbijt over. Misschien dat dit onderzoek je overhaalt om tóch te ontbijten voordat je de deur uitvliegt? Want een zwaar ontbijt en een lichte avondmaaltijd kan dus wel eens de perfecte strategie zijn om af te vallen. Wij geven een paar vullende ontbijtjes en lichte avondmaaltijden ter inspiratie.

Ontbijt

  • Een bakje yoghurt met muesli, banaan en blauwe bessen
  • Volkoren boterham met pindakaas en komkommer of met avocado en kiemen
  • Omelet of roerei. Lekkere combinaties: spinazie en geitenkaas, paprika en courgette
  • Havermoutpap. Bijvoorbeeld met pecannoten, rozijn en appel of met rode biet, dadels, amandelen en appel

Avondeten

  • Salade met witte kool, wortel, cranberries, rozijnen en appel
  • Gepureerde groentesoep. Lekkere combinaties: wortel-kokos, broccoli-wortel, courgette-prei, paprika-linzen, pompoen-gember
  • Kip met bloemkool, sperziebonen, cashewnoten, kokosmelk, kerrie, ui en knoflook
  • Quinosalade met fruit, zoals ananas, mango, perzik en sinaasappel