Als de temperatuur stijgt, verdwijnt helaas je diabetes niet als sneeuw voor de zon. Warme temperaturen kunnen zelfs invloed hebben op je bloedsuikerspiegel. Waar moet je rekening mee houden in de zomermaanden als je diabetes hebt? Wij geven je de zes beste tips om je hoofd en lichaam koel te houden.

1. Bescherm je voeten extra goed

Voetproblemen komen helaas vaak voor bij mensen met diabetes. Denk aan wondjes, tintelingen of verkleuringen van de tenen. Op blote voeten lopen in de zomer is fijn, maar niet verstandig als je voeten kwetsbaar zijn. Draag daarom schoenen met voldoende steun, die niet knellen. Als je minder gevoel hebt in je voeten, valt het minder snel op dat schoenen te klein zijn. Koop daarom nieuwe schoenen§ het liefst aan het eind van de dag, als je voeten een beetje opgezwollen zijn. Let ook op dat je sokken draagt van natuurlijk en absorberend materiaal. Het is belangrijk dat ze niet knellen, want dat belemmerd de bloedcirculatie.

2. Let op met alcohol

Bij een zwoele zomeravond hoort een glas wijn of koud biertje. Een glaasje alcohol op zijn tijd kan ook als je diabetes hebt. Je lichaam reageert er alleen wel anders op dan bij mensen zonder diabetes. Het drinken van alcohol verlaagt je bloedsuiker. Vaak gebeurt dit in je slaap, waardoor je het niet merkt. Dat kan gevaarlijk zijn. Drink daarom niet te veel, wissel alcohol af met een glas water en houd rekening met de ‘regel 8 voor de nacht’.

3. Laat je gezonde eetgewoontes niet varen

Het is logisch dat je in de zomer anders eet. Helemaal als je op vakantie bent. Barbecue hier, plaatselijke lekkernij daar en een vriezer vol ijsjes. Probeer toch je gezonde eetgewoontes niet te laten varen in de zomermaanden. Eet gezond, gevarieerd en regelmatig. Focus je op het eten van minder koolhydraten en meer vetten. Hiermee verlaag je de insuline in je bloed en kan je lichaam vet verbranden. Nog een pluspunt: als je minder koolhydraten eet, blijft je bloedsuikerspiegel veel stabieler. En heb je minder last van stemmingswisselingen.

4. Maak van water je favoriete dorstlesser

Het is een open deur, maar het is heel belangrijk om genoeg water te drinken. Drink ongeveer 1,5 tot 2 liter per dag. Naast dat het gezond is, werkt insuline minder goed als je uitdroogt. Neem daarom standaard een waterflesje mee en voeg eventueel schijfjes komkommer, citroen en blauwe bessen toe om het op te leuken.

5. Meet je bloedsuiker vaker

Zonder dat je het doorhebt, heeft warm weer effect op je bloedsuikerspiegel. Meet het daarom extra vaak, zelfs als je een dag ontspannen op het strand ligt. Let op dat je een zonnesteek en een te lage bloedsuikerspiegel niet met elkaar verward. Misschien denk je dat je bloedsuikerspiegel te laag is, maar heb je last van de hitte. Of andersom.

6. Houd je rustig

Een vakantie brengt vaak stress met zich mee. Niet goed voor je gemoedstoestand en voor je bloedsuikerspiegel. De verhoging van stresshormonen kan ervoor zorgen dat je lichaam minder goed reageert op insuline. De bloedsuikerspiegel raakt dan van slag. En door stress zijn veel mensen eerder geneigd om slechter te slapen, maaltijden over te slaan en meer alcohol te drinken. En dat zorgt weer voor schommelingen. Ontdek wat bij jou stress uitlokt en houd hier rekening mee. Mindfulness wordt vaak gebruikt om veerkrachtiger om te gaan met stressvolle situaties.

Delen