Nefropathie, ziekte van de nieren, komt vaak voor bij mensen met diabetes. Voor hen is het raadzaam om niervriendelijk te koken. En trouwens, het is voor iedereen die goed wil zorgen voor zijn lichaam een gezonde én lekkere uitdaging om eens te koken ‘voor’ je nieren. gezondNU geeft je tips.

Onze nieren, twee boonvormige organen, zorgen ervoor dat ons bloed gefilterd wordt. Dat gebeurt door microscopisch kleine filters, die afvalstoffen afvoeren en de hoeveelheid vocht in je lichaam op peil houden. Nierproblemen kunnen onder andere veroorzaakt worden door diabetes. Om de klachten te voorkomen, kun je zelf in de keuken extra letten op zout en eiwitten in je voeding.

Nieren overbelast

Bij diabetes is er vaak sprake van een te hoge bloedsuiker. Hierdoor ontstaat een verhoogde bloeddruk en dus ook een verhoogde druk in de filters van de nieren. De filters moeten hard werken en lopen schade op. Er ontstaat steeds meer bindweefsel in de nieren waardoor afvalstoffen in je lichaam blijven. Aan de andere kant kunnen, dankzij de schade, eiwitten door de filters heen waardoor je eiwitten verliest via je urine. Hierdoor kun je last krijgen van onder andere vermoeidheid, een ziek gevoel, vochtophoping in de enkels en een verhoogde vatbaarheid voor infecties.

Niervriendelijk eten

Om nierschade vast te stellen wordt onderzocht of er eiwitten in je urine zitten of er sprake is van een te hoge bloeddruk en of je te veel afvalstoffen in je bloed hebt. De nierschade kun je afremmen met een goede behandeling. Aardig zijn voor je nieren begint in de keuken. Het binnenkrijgen van maximaal 6 gram zout per dag en extra aandacht voor eiwitten heeft een gunstig effect op je nierfunctie. Maar hoe doe je dit en houd je tegelijkertijd je eten lekker?

Stap 1: minder zout

De belangrijkste winst voor je nieren, is direct een heel simpele: kook met minder zout. Laat de groenten uit blik, glas en diepvriesgroenten a la crème in de supermarkt staan, die bevatten veel zout. Verse groenten, fruit, aardappelen, rijst en pasta bevatten van nature weinig zout. Dat geldt ook voor diepvriesgroenten zónder crème.
Voeg zo min mogelijk zout toe aan je eten, want er zit eigenlijk ongemerkt al heel veel zout in alles wat je eet. Brood, kaas en vleesbeleg zijn zoutbommen. Wees daarom matig met zoute smaakmakers zoals bouillonblokjes, ketjap en kant-en-klaar-kruidenmixen. Denk aan alternatieven zoals verse kruiden en knoflook. Zo smaakt bieslook, knoflook, oregano en nootmuskaat heel goed bij gehakt en kun je dille, nootmuskaat en rozemarijn goed combineren met asperges. Tomatensaus kun je goed op smaak brengen met basilicum, dragon, laurier, rozemarijn en tijm.

Stap 2: Kook anders

Ook de bereidingswijze kan veel doen voor je eten. Gebakken aardappels, gekookte aardappels, gepureerde aardappels, gegratineerde aardappels, dat smaakt allemaal heel anders! Door bijvoorbeeld je groentes te gratineren krijgen ze een lekker knapperig korstje. Je kan je vis of kip ook stomen met bijvoorbeeld verse kruiden, citroen en knoflook, door de heerlijke smaken mis je het zout helemaal niet.

Stap 3: Extra aandacht voor eiwitten

Eiwitten zijn een belangrijke bouwstof voor je lichaam. Omdat bij nierschade de filters van de nieren niet goed meer werken, lekken er eiwitten door de filters heen en dat is niet gezond. Je voorkomt dit door eiwitten te eten en deze gelijkmatig over de dag te verdelen. Om te voorkomen dat je eiwitten verliest en je je nieren extra belast is het goed om maximaal 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag binnen te krijgen. Dat betekent dat als je bijvoorbeeld 70 kilogram weegt, je 56 gram eiwitten neemt, goed verspreid over de dag. Belangrijke bronnen van eiwitten zijn onder andere granen, peulvruchten, noten, vlees, vis, gevogelte en melkproducten.

Eiwitten

Niet te veel eiwitten binnenkrijgen als je diabetes hebt, is een uitdaging. De meeste winst haal je door bij de broodmaaltijd niet te veel hartig beleg te kiezen. Alternatieven zijn vaak lastig te vinden omdat het eigenlijk niet de bedoeling is om veel zoet beleg te gebruiken, dit in verband met de bloedsuiker. Vaak wordt er toch gekozen voor zoet beleg, waarbij het nodig kan zijn om je insuline hierop aan te passen. Pure chocoladepasta, light abrikozenjam, sellerie- en komkommersalade zijn belegsoorten die niet heel veel koolhydraten of eiwitten bevatten.