<-- NIET ACTIEF -->

Je bent bij de huisarts geweest en hebt een verhoogde bloedsuiker. Dat is natuurlijk schrikken! Wat nu? Kun je dan nog voorkomen dat je uiteindelijk echt diabetes krijgt? Ja, dat kan gelukkig. Maar dat wil niet zeggen dat dat makkelijk is. Door anders te gaan eten en meer te bewegen kom je vaak al een eind in de goede richting.

Dat klinkt heel eenvoudig, maar soms is het o zo lastig. Alleen door gezond te leven en af te vallen kun je diabetes type 2 voorkomen. Dat is een feit. Maar hoe? Maar wat is gezond leven? Gezond eten is hip en toch is 40 procent van de Nederlanders te dik. Dan doen we dus toch iets niet goed met elkaar!

Iets afvallen

Het klinkt enorm cliché, maar het is wel een punt. Weet je wat je eet? Weet je wat je dagelijks binnen krijgt aan suikers en vetten? Een belangrijke tip voor een gezonde(re) leefstijl is dan ook: etiketten lezen. Als je weet wat je eet en daardoor bewuster gaat eten, kun je al een paar kilo afvallen. En, uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat je niet eens heel veel hoeft af te vallen om diabetes in elk geval uit te stellen. Als je 5 tot 7 procent gewicht verliest, heeft dat al een positief effect: de kans dat de prediabetes zich doorontwikkelt tot diabetes is dan 54 procent minder.

Type 1, type 2

Dit geldt alleen voor type 2 diabetes en niet voor type 1 diabetes; bij mensen met type 1 produceert de alvleesklier geen insuline meer. Bij type 2 nog wel, maar het lichaam reageert niet meer goed op insuline. Daardoor blijft er te veel suiker in je bloed zitten. Eerst maakt het lichaam extra insuline aan, maar na verloop van tijd steeds minder.

Erfelijkheid

Verder speelt erfelijkheid en afkomst ook een rol. Het risico op diabetes type 2 is hoger als diabetes voorkomt in je familie en wanneer je van Turkse, Marokkaanse, Surinaamse of Hindoestaanse afkomst bent. Behoor je tot die bevolkingsgroep, dan betekent dat niet dat er geen oplossing is. Wel zul je helaas harder moeten werken om in elk geval diabetes uit te stellen.