<-- NIET ACTIEF -->

Heel gezellig, al die feestdagen in december. Maar soms ook heel erg hectisch. Hoe heerlijk is het om even tot rust te komen in de sauna. Doen! Maar zorg er wel voor dat je diabetes er niet door ontregeld raakt. Lees hier nuttige diabetes-sauna-tips.

 

De temperatuur in een sauna varieert van 80-120°C. Door de hitte en doordat je ontspant wordt insuline beter opgenomen en heb je relatief minder insuline nodig. Een hypo ligt daardoor op de loer. Controleer je bloedsuiker daarom voordat je de sauna ingaat, bij een lang saunabezoek elke twee uur en ook tot een paar uur daarna. Doe dit zeker als je voor het eerst naar de sauna gaat, omdat je niet precies weet hoe je lichaam zal reageren. Neem voor de zekerheid dextro mee.

Hoge bloedsuiker?

Gaan je bloedglucosewaarden juist stijgen? Dan kan het zijn dat je te weinig hebt gedronken. Door de hitte kun je veel vocht verliezen, zelfs tot 1,5 liter! Drink daarom voldoende, vooral water en thee.

Insulinepomp en sensor

Gebruik je een insulinepomp en eventueel ook een continue glucosesensor? Die kunnen niet mee de sauna in. De insuline in de pomp kan niet tegen hoge temperaturen; het advies is dan ook de pomp af te koppelen. Glucosesensoren kunnen gebruikt worden bij temperaturen tussen 2 en 30˚C. Het is dus ook niet verstandig om met een sensor de sauna in te gaan. 

Alcohol

Wees voorzichtig met alcohol. De hitte van de sauna kan je bloedsuiker verlagen, alcohol doet dit ook! Neem liever geen alcohol voor of tijdens het saunabezoek en wees ook de uren daarna voorzichtig.

Na-effect sauna

Een saunabezoek kan achteraf ook nog effect hebben. Als het goed is kom je heerlijk ontspannen de sauna weer uit. Dit kan reden zijn dat je bloedsuiker langere tijd laag blijft. Bovendien kost het je lichaam best wat energie om tijdens de sessies steeds af te koelen en weer op te warmen. Ook hierdoor kunnen je waarden langere tijd laag blijven. Het is vergelijkbaar met het effect van sporten. Houd daarom goed je bloedsuiker in de gaten.  

Met wat voorzorgsmaatregelen en een beetje extra aandacht tijdens je saunabezoek kun je hopelijk toch heerlijk genieten!

Bij sauna denken we aan de traditionele Finse sauna. Er is iets nieuws: de infrarood sauna. In deze sauna zit je voor een aantal infraroodstralers die je lichaam verwarmen en die diep inwerken op spieren en gewrichten. De temperatuur kun je zelf instellen. Ook in deze cabine zweet je flink, maar de temperaturen en de luchtvochtigheid zijn minder hoog dan in de Finse sauna. Of het effect van de infrarood sauna op de bloedglucosewaarden heel anders is, is de vraag.