Een beetje puffen van de hitte is zo slecht nog niet. Herhaalde blootstelling aan milde warmte – rond de 34 graden – heeft namelijk een positief effect op het glucosemetabolisme. Dat ontdekten onderzoekers van het Maastricht UMC+. Hoe zit dat? En wat kun je doen om je eigen kacheltje op te stoken?

Regelmatige blootstelling aan warmte blijkt de suiker- en insulinewaardes in het bloed te verlagen. Bovendien verbrandt het lichaam na gewenning aan de warmte (in rusttoestand) meer vetten dan voorheen. Juist blootstelling aan wisselende temperaturen is goed voor het lichaam, melden de onderzoekers. Dus af en toe een beetje rillen in de kou en aan de andere kant soms zweten in de hitte doet ons lichaam goed. Ook als je diabetes hebt.

Geef jezelf warmte

Vaak is de oorzaak van diabetes type 2 overgewicht door te veel, te vet en te zoet eten, en te weinig bewegen. Leefstijlverandering is dan ook super belangrijk, maar op zijn tijd een warm bad of een vakantie naar de zon kan dus ook helpen. Fijn, want er is allerlei leuks te bedenken met warmte. Zo zoek je zelf de warmte op, zonder meteen honderden euro’s aan een vakantie uit te hoeven geven:

  1. Verwen jezelf met een warm bad. Een warm bad maakt je letterlijk warm. Het is hét moment waarop je even alleen kunt zijn met je gedachten, een goed boek of een lading sop. Vul het bad driekwart en spoel je zorgen van je af.
  2. Houd je voeten warm. En dat betekent: wollen sokken! Vooral merinowol houdt je heerlijk warm. Ook een voetmassage maakt je voeten warm, doordat het de doorbloeding stimuleert. Alleen al strijkende bewegingen over de voet maken is voldoende.
  3. Zet verwarmend eten op het menu. Wat dacht je van een warm bord havermoutpap? Voeg stoofperen en gepofte kastanje toe en je hitte-maaltijd is klaar. Gebruik ook lekker veel kruiden en specerijen, zoals steranijs, kaneel gemberwortel, nootmuskaat, laurier en kerrie.
  4. Ga een dagje naar de sauna. Heerlijk om even tot rust te komen! Zorg er wel voor dat je de feiten en fabels kent over naar de sauna gaan met diabetes.
  5. Stook je innerlijke kacheltje door op vaste tijden te eten. Dan blijft je stofwisseling gewoon zijn werk doen en gaat je insuline- en cholesterolniveau een stuk minder omhoog.

Voorkom een hypo

Bij warm weer en warmte is het risico wel dat je bloedsuikerspiegel té snel daalt, waardoor je een hypo krijgt. Het is dus verstandig om niet te lang in de warmte te blijven en extra op te letten als het kwik boven de 25 graden komt. Houd je hoofd dus koel na een beetje warmte.

Het onderzoek

Aan het onderzoek deden twee groepen proefpersonen mee. De ene groep bestond uit gezonde jongvolwassenen, de andere uit mannen op middelbare leeftijd met overgewicht. Ze werden een week lang zes uur per dag blootgesteld aan temperaturen van respectievelijk 33 en 34,5 graden Celsius. Dat gebeurde in de zogenoemde respiratiekamers van het Maastricht UMC+. Het lichaam bleek in staat om zich geleidelijk aan te passen aan de warmte. Daarnaast bleek deze blootstelling aan milde warmte een positief effect te hebben op het hart- en vaatstelsel en op het glucosemetabolisme.