<-- NIET ACTIEF -->

Kerst betekent eten, eten en nog eens eten. Behalve als je diabetes hebt. Terwijl je familie de hele dag van lekkernijen geniet, probeer jij de verleidingen te weerstaan en verstandig te eten. Hoe fijn zou het zijn als je familie daar rekening mee houdt? Daarom geven we dit jaar tips voor familieleden.

Diabetescoach Mirjam de Jonge heeft diabetes type 1 en heeft elk jaar te maken met de creatieve gerechten die haar familieleden op tafel zetten. We vroegen haar wat familieleden kunnen doen om kerst net wat makkelijker te maken voor mensen met diabetes. Mirjam: “Het zou fijn zijn als het kerstdiner zo min mogelijk koolhydraten bevat. Hierdoor hoef je geen insuline te spuiten en blijft de bloedsuikerspiegel strakker, dus zijn er minder schommelingen. Het allermooiste zou natuurlijk zijn dat je berekent hoeveel koolhydraten worden toegevoegd aan gerechten die je zelf bakt. Dan weet degene met diabetes hoeveel eenheden insuline hij of zij moet toedienen.”

Rekening houden

Dat er rekening met je wordt gehouden is heel fijn, maar volgens Mirjam is het niet noodzakelijk: “Als je diabetes hebt mag je in principe alles eten, alleen heeft dit consequenties voor de schommelingen van je bloedsuiker op een dag. Die wil je natuurlijk zo veel mogelijk voorkomen. Iedereen is vrij om te eten wat hij wil, maar voor iemand met diabetes is het niet prettig om te zien hoe een familielid alles met het grootste gemak eet, terwijl je zelf goed moet opletten wat je eet. Het is handig om niet te veel suikers aan te bieden, want er is niets frustrerender dan dat iemand een overheerlijke taart voor je heeft gebakken die je opeet uit beleefdheid. Vervolgens ben je de hele dag bezig om de bloedsuikers te corrigeren, met het risico dat je niet topfit bent en niet kunt genieten van alle andere lekkernijen.”

Let op de koolhydraten

“Het is persoonlijk hoe ver mensen willen gaan in het rekening houden met iemand met diabetes. Je kunt een ander niet verplichten om continu rekening met je te houden en dat hoeft ook niet. De meeste mensen met diabetes weten heel goed zelf wat ze wel en niet moeten nemen. Alleen bij de zelfgemaakte producten wordt het lastig, omdat je dan niet weet hoeveel koolhydraten erin zitten. Mocht iemand wel rekening willen houden met diabetes tijdens het kokkerellen dan is het fijn als hier op gelet wordt. Natuurlijk hoeft het aantal grammen koolhydraten niet tot op de komma bepaalt te worden, maar een globale inschatting is fijn.”

Bakken met amandelmeel

Gebruik bijvoorbeeld amandelmeel bij het bakken. Dat bevat veel minder koolhydraten per honderd gram dan gewoon bakkersmeel of koekjesmeel. Op het pakje kun je zien hoeveel koolhydraten erin zitten. “Als je weet hoeveel er in de hele taart zitten, weet je ongeveer hoeveel koolhydraten een puntje taart bevat,” vertelt Mirjam. Dat je partner of familielid diabetes heeft kun je ook als kans zien om voor de hele familie kerst een stukje gezonder te maken. Met minder koolhydraten en toegevoegde suikers zijn gerechten ook lekker. “Verse producten zijn een traktatie voor iedereen. En ook bij het schenken van de drankjes kun je het feestelijk maken. Heel lekker is Crystal clear met stukjes fruit uit de diepvries erdoor gemixt, een limoenschijfje op de rand van het glas en een vers muntblaadje er bovenop.”

Het diabetes kerstdiner van Mirjam

Wat maak jij met kerst?, vroegen we Mirjam. “Vooraf maak ik meestal pompoensoep. Daarnaast vind ik een flespompoen uit de oven gevuld met gehakt, champignons, eekhoorntjesbrood, blauwader kaas, crème fraiche en een kruidenmengsel heerlijk. Eerst het vruchtvlees uit de pompoen loshalen en dan dertig minuten in de voorverwarmde oven op 200 graden zetten. De andere ingrediënten bak je in een koekenpan. Als de pompoen klaar is doe je de vulling erin en sprenkel je er geraspte kaas over. Dan zet je het nog een kwartiertje in de oven en klaar ben je. Voor het toetje maak ik meestal ijs van Griekse yoghurt. Daar meng ik gepureerd vers fruit doorheen, een klein scheutje limoen en daarna een paar uurtjes invriezen. Niet te lang, want dan wordt het ijs veel te hard.”

Meer weten? Bezoek de site van Mirjam.