<-- NIET ACTIEF -->

De Schijf van Vijf is een handig hulpmiddel om gevarieerd en gezond te eten. Maar wat als je diabetes hebt? Mag je dan dezelfde hoeveelheid koolhydraten eten? En hoe zit het met koffie? Kun je eigenlijk volgens de Schijf van Vijf eten als je diabetes hebt of is het beter om het links te laten liggen?

De Schijf van Vijf is misschien wel het meest aangehouden voedingsadvies ooit. Maar het Voedingscentrum is niet de enige die met voedingsadviezen komt. De Nederlandse Diabetes Federatie heeft ook een voedingsrichtlijn speciaal voor mensen met diabetes. Omdat daar niet precies hetzelfde in staat als in de Schijf van Vijf zorgt dat voor verwarring. Het Voedingscentrum raadt bijvoorbeeld volvette zuivelproducten af, maar de Voedingsrichtlijn van de Diabetes Federatie niet. Waar verwarring is, zijn vragen. Waarom verschillen de adviezen op bepaalde punten zo van elkaar?

“De adviezen bij de Schijf van Vijf richten zich in eerste instantie op fysiek gezonde mensen en op gezond blijven. Bij mensen met een aandoening zijn er soms specifieke aanpassingen in de voeding nodig en voor sommige ziektebeelden bestaan zelfstandige richtlijnen, zoals voor diabetes,” zegt Jasper de Vries, woordvoerder van het Voedingscentrum.

Welke richtlijn kan iemand met diabetes het beste volgen?

“De richtlijnen komen grotendeels overeen met de Schijf van Vijf maar er zijn een paar punten anders, omdat het doel anders is. Namelijk mensen mét diabetes helpen hun bloedglucose onder controle te houden en complicaties te voorkomen. Omdat richtlijnen per individu verschillend kunnen worden ingevuld, raden wij mensen met een ziekte aan om met een diëtist te bekijken welke individuele invulling er voor hen van toepassing is,” concludeert hij.

Als je specifiek wil weten wat je het beste kunt eten als je diabetes hebt, is het handig om de Voedingsrichtlijn Diabetes te volgen. Of kijk op de website van het Nederlandse Diabetes Federatie voor de meest gestelde vragen over de voedingsrichtlijnen die het NDF heeft beantwoord.