<-- NIET ACTIEF -->

Minstens zo oud worden als we doen, maar dan zonder krakkemikkig te worden. Dat is aan ieder van ons de uitdaging, maar voor vrouwen net wat meer dan voor mannen. Want zij zijn gewoon vaker ziek. Ontdek hoe je je eigen gezondheid sterker kan maken en fit kan blijven.

1. Beweeg, elke dag 

Een half uur elke dag matig intensief bewegen. Ofwel, je dusdanig inspannen dat je een beetje gaat zweten. Dat is goed voor je hart en vaten, maar helpt ook het risico op kanker, met name borstkanker, te verminderen.

2. Doe rustig aan met je wijntje

Volgens oncologen kun je beter niet meer dan drie rode wijntjes per week drinken. Volgens cardiologen is elke dag een glas rode wijn een aanrader – alhoewel dat sinds kort ook ter discussie staat. Hoe dan ook betekent dit dat veel vrouwen in Nederland meer drinken dan goed voor ze is.

3. Hormoonsuppletie maximaal een jaar

Vrouwen die hormonen slikken tegen opvliegers, moeten dat niet langer dan een jaar doen. Deze hormonen vergroten het risico op borstkanker en dat terwijl je in de overgang vanwege je leeftijd al een grotere kans op kanker hebt.

4.Voer het preconceptieconsult in 

De overheid houdt campagnes om ramen en deuren goed te sluiten, zodat je dieven buiten houdt, maar het preconceptieconsult voor mensen met een kinderwens zou betutteling zijn. Wat een onzin! Juist hier valt veel winst te halen voor onze gezondheid. 98 procent van de aanstaande ouders heeft minimaal één risicofactor. Als je die risico’s kent, kun je die vaak met leefstijlaanpassingen terugdringen, waardoor de kans op een gezond kind stijgt. Heb je een kinderwens? Ga dan eerst naar je huisarts of vroedvrouw voordat je je kinderwens realiseert. Het is belangrijk om bijvoorbeeld tijdig met foliumzuur te beginnen om een open ruggetje te voorkomen en het kan essentieel zijn voor je ongeboren kind om tijdig te stoppen met bepaalde medicijnen.

5. Doe aan gezond egoïsme

Meer rust, meer ruimte en meer ontspanning in je leven inbouwen. Het is absoluut niet egoïstisch om energie en tijd over te houden en die te investeren in jezelf. Dat is juist iets wat vrouwen over het algemeen te weinig doen. Zorg dus dat je niet alle verantwoordelijkheden op je werk, thuis, voor de kinderen en je zieke ouders naar je toetrekt. Het is belangrijk dat je energie overhoudt voor datgene wat je leuk vindt en wat gezond voor je is.

6. Stop met roken

Tabaksverslaving is schadelijker voor vrouwenlongen én het vrouwenhart en -vaten dan die van mannen. Dat gaat zelfs op voor passief meeroken. Vrouwen hebben sowieso vaker longproblemen en ontwikkelen steeds vaker longkanker.

7. Ken je zwakke plek

Wanneer tijdens je zwangerschap hoge bloeddruk of zwangerschapsdiabetes optreedt, is dat jouw zwakke plek. Ofwel: de kans om later ‘echt’ diabetes of hoge bloeddruk te ontwikkelen is aanzienlijk, als je er nu geen werk van maakt. Door gezond te eten (veel groente en fruit, weinig suiker, weinig vlees, wel vette vis en gezonde afwisseling in granen) en genoeg te bewegen, kun je deze aandoeningen mogelijk uitstellen. Af en toe op controle bij de huisarts kan eveneens grotere problemen voorkomen.

8. Neem jezelf serieus

Bagatelliseer je eigen klachten niet. Het blijkt dat vrouwen met een hoger risico zich vaker dan mannen terecht bij de huisarts melden, waardoor problemen vroegtijdig getackeld kunnen worden. 

9. Is jouw behandeling vrouwproof?

Niet elke arts of therapeut weet dat vrouwen soms beter gebaat zijn bij een andere medische behandeling of dat ze minder bijwerkingen ervaren bij andere geneesmiddelen. Vraag je behandelaar daar bewust naar: zijn deze medicijnen wel geschikt voor vrouwen? Ervaren vrouwen meer bijwerkingen? Is deze behandeling getest op vrouwen? Die bewustwording kan ertoe bijdragen dat je een betere medische behandeling krijgt.