Ineens lees je overal dat meer dan twee eieren per week eten wél gezond is. Maar hoe zit het dan met de ‘oude’ link die jarenlang werd gelegd tussen eieren eten en te veel slecht cholesterol? gezondNU dook in de ei-logica en geeft je zes redenen om meer eieren te eten, ook als het geen Pasen is.

Dat eieren ongezond zouden zijn, is een mythe die hoe langer hoe meer tot het verleden gaat behoren. Toch volgen officiële instanties langzaam. In Nederland is het voorzichtige ei-advies een tijdje geleden aangepast door het Voedingscentrum: drie eieren per week passen in een gezond eetpatroon. En ook in de VS verdween het negatieve ei-advies.

6 redenen waarom eieren gezond zijn:

Vol eiwit » een belangrijke bouwstof voor je lichaam.
Goed voor je ogen » in een ei zitten de stofjes luteïne en zeaxanthine. Dit beschermt je ogen.
Mooie huid » In een ei zitten veel vitamine en mineralen die goed zijn voor je huid, maar ook de bekende huidvitamine- A.
Geen vlees, wel ijzer, B12 en eiwit » een perfecte vleesvervanger dus.
Omega-3 » eieren bevatten een hoog gehalte aan essentiële omega-3-vetzuren, een belangrijke voedingsstof.
Foliumzuur » foliumzuur is nodig voor de groei en aanmaak van rode en witte bloedcellen.

Cholesterol

Per dag mag je ongeveer 300 mg cholesterol binnenkrijgen. Bij een ei is het wit vrij van cholesterol en de eidooier bevat 200 mg. Je kunt dus best meerdere keren per week een ei eten. En het cholesterol van een ei heeft nauwelijks invloed op ons cholesterolgehalte. Steeds meer recente onderzoeken tonen dit aan.

Scharrel, biologisch of vrije uitloop

In eierenland worden kippen op verschillende manieren behandeld en daardoor heb je vier soorten eieren: kooi-eieren, scharreleieren, vrije uitloopeieren, biologische eieren. Maar wat zijn de grootste verschillen? Een verschil is het aantal kippen per vierkante meter. Bij biologische kippen zijn dit er zes en bij vrije uitloop en scharrel negen. Kooikippen leven met z’n twaalven op een vierkante meter. Ook behouden biologische kippen hun snavel. Bij de andere kippen gaat het voorste puntje van de snavel af. Dit gebeurt als ze uit het ei zijn gekomen (op de eerste dag) met een laserstraaltje. Kooi-eieren zijn niet meer te koop in supermarkten, maar worden wel verwerkt in cake, koek, mayonaise.

Zo bereid je een ei

Een gekookt ei is lekker, maar er zijn nog veel meer manieren om een ei klaar te maken. Zo maak je indruk op je gasten:

  • Schuimomelet is zoetig van smaak. Klop het eiwit luchtig met een beetje suiker. Het eigeel klop je apart. Verhit boter in een pan, meng je eiwit en eigeel door elkaar in de pan. Houd het vuur hoog om de onderkant te stollen en zet het dan laag met een deksel op de pan. De omelet is klaar als de bovenkant is gestold.
  • Roerei doe je vaak op een boterham. Breek de eieren en klop ze in een schaal. Voeg vervolgens naar smaak zout en peper toe. Verhit in een koekenpan een klontje boter. Giet de eieren in de pan en roeren maar! Blijf roeren tot alle stukjes gaar zijn.
  • Een gepocheerd ei eindigt vaak in een flop. De tip: een klein zeefje. Neem het liefst verse eieren en kook water in een pan. Breek het ei in een klein zeefje. Het natte, vloeibare eiwit zal door het zeefje lopen en gooi je weg. Keer de inhoud van het zeefje in het kokende water. Laat het ongeveer 3 a 4 minuten staan, dan is het eiwit gestold. Haal met een grote lepel de gepocheerde eitjes uit het water en laat ze op een bord uitlekken.

Dobberen in het water

Wil je weten of een ei nog vers genoeg is om op te eten? Leg het ei in koud water. Hoe meer de bolle kant omhoog komt drijven, hoe ouder het ei is. Na zes weken blijft het ei in zijn geheel drijven en moet het toch echt de prullenbak in.

Gebarsten ei

Strooi een scheutje azijn of zout in het water, zodat het ei niet barst tijdens het koken. Het eiwit stolt dan namelijk en daardoor loopt het ei niet leeg. Of prik een gaatje in de bolle kant van het ei. Waarom barst een ei soms? De lucht in de luchtkamer van het ei gaat uitzetten door de verhitting. Hierdoor ontstaat er spanning en kan het ei barsten.

Eitje tikken

Tijdens Pasen eten Nederlanders gemiddeld zo’n twee eieren per persoon. Normaal ligt dat op twee eieren per week en dus op 185 per persoon per jaar. In Duitsland zijn dat er 203 en in Tsjechië zelfs 277.

Liever geen ei als ontbijt of lunch? Tussen deze 500 recepten zit er vast een waar jij wel zin in hebt.

500 ontbijt en lunchgerecht »