Ruim 60 procent van de mensen met diabetes heeft een hart- en vaat gerelateerde aandoening. Dit meldt het CBS op basis van een nieuwe analyse met cijfers uit de Gezondheidsenquête en het register verstrekte geneesmiddelen. Welke aandoeningen en klachten komen vaker voor bij mensen met diabetes type 2? En wat kun je eraan doen?

Als je diabetes type 2 hebt, heb je meer kans op hart- en vaatziekten dan mensen zonder diabetes type 2. Dat is bekend. Nu zijn daar cijfers aan te koppelen en blijkt dat mensen met diabetes type 2 ook andere gezondheidsproblemen vaker hebben.

Diabetes: cijfers op een rijtje

  • Ruim 60 procent met diabetes type 2 meldde een hart- en vaat gerelateerde aandoening. Onder mensen zonder diabetes type 2 was dit 28 procent.
  • 56 procent van de mensen met diabetes type 2 heeft aandoeningen aan het bewegingsapparaat (botten, gewrichten, spieren, pezen, zenuwen). Dit tegen 39 procent van de mensen zonder diabetes type 2.
  • Hoge bloeddruk komt ruim twee keer zo vaak voor (56 procent) onder mensen met diabetes type 2, als bij degenen zonder diabetes type 2 (25 procent).
  • In de leeftijdscategorie 45 tot 65 jaar komt een hoge bloeddruk zelfs drie keer zo vaak voor.
  • Aan ruim 90 procent van de mensen met diabetesmiddelen, werden ook één of meer geneesmiddelen verstrekt die gericht zijn op de behandeling van hart- en vaataandoeningen.
  • Cholesterolverlagers zijn de meest voorgeschreven hart- en vaatmiddelen onder diabetici: bijna 80 procent van de mensen met zowel diabetesmiddelen als hart- en vaatmiddelen krijgt cholesterolverlagers.

Bron: CBS (2017)

5 tips voor een gezond hart

Mensen met diabetes type 2 hebben een hogere kans op hart- en vaatziekten, zoals trombose, hartfalen, een hartinfarct of hersenbloeding. Een van de oorzaken: de bloedvaten worden dikker en stugger en raken eerder beschadigd. Wat kun je zelf doen voor een gezond hart?

  • Zet je benen in beweging. En niet alleen je benen: beweeg je hele lichaam. Kijk daarbij goed naar wat je kunt en leuk vindt. Vermijd te lang zitten of stilstaan.
  • Let op je gewicht en val zo nodig iets af. Overgewicht vergroot niet alleen de kans op diabetes, maar ook op hart- en vaatziekten.
  • Verwen je smaakpapillen met goed voedsel. Let op je voeding en vermijd verzadigde vetten.
  • Let op je cholesterolgehalte en bloeddruk. Een hoog cholesterolgehalte en verhoogde bloeddruk zijn risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Ga bijvoorbeeld jaarlijks op controle.
  • Rook niet. Een inkoppertje natuurlijk: begin niet met roken. Rook je? Probeer dan te stoppen.

In onze premium dossiers over diabetes lees je onder andere alles over gezond afvallen, volwaardige voedingspatronen en koolhydraatarm eten.

5 tips voor soepel lichaam

Waarom mensen met diabetes type 2 vaker last hebben van het bewegingsapparaat, denk een stijve vinger of pijnlijke schouder, is niet helemaal duidelijk. Wat we wel zeker weten: bewegen is belangrijk! Zo gaan door beweging je bloedglucosewaarden omlaag, verklein je de kans op (latere) klachten en complicaties en ontvang je een pakketje vol energie. Hoe beweeg je verantwoord?

  • Stel je stappenteller op je mobiele telefoon in en probeer iedere dag 10.000 stappen te zetten. Maak bijvoorbeeld na het eten een kleine wandeling, parkeer de auto een stukje verder en loop het laatste stukje of houd een telefoongesprek lopend.
  • Ga jaarlijks op controle. Zo kan schade aan het bewegingsapparaat zo snel mogelijk worden opgespoord.
  • Zorg dat je goed gereguleerd bent. Dat maakt bewegen makkelijker en verkleint de kans op klachten en complicaties. Vraag gerust advies aan een diabetesverpleegkundige.
  • Begin tijdig met oefeningen: zo leer je hoe je de pijnlijke plek kunt ontzien en de omliggende spieren en gewrichten soepel kunt houden. Een fysio- of ergotherapeut kan je helpen aan de juiste informatie en oefeningen.
  • Vergeet je vaak te bewegen? Installeer dan een app op je computer en telefoon die ervoor zorgt dat je af en toe een melding krijgt en je schermen op zwart gaan. Dan móet je wel. Je kunt ook je agenda gebruiken als geheugensteuntje. Of maak van bewegen een gewoonte.