Een gekookt ei, aardappelen, vlees of soep. Het smaakt allemaal net wat lekkerder met een snufje zout. Maar een snufje verandert al snel in te veel zout, en dat vergroot de kans op hart- en vaatziekten en nierschade. Wist je dat dit risico nog groter is al je diabetes hebt? We leggen uit hoe dat zit.

Zout strooien we over friet of een hardgekookt ei, maar tachtig procent van het zout dat we binnenkrijgen komt uit het eten en drinken dat we kopen. Het merendeel van de Nederlanders, 85 procent, eet te veel zout. Vrouwen eten gemiddeld 7,5 gram zout per dag en mannen ruim 10 gram. Terwijl de maximale aanbevolen hoeveelheid per dag 6 gram is. Minderen is dus verstandig, zeker als je diabetes hebt.

Waarom zout zo ongezond is

Zout verhoogt je bloeddruk. Dit werkt aderverkalking in de hand en dat zorgt op den duur voor een verhoogd risico op een hartinfarct en beroerte. Daarnaast gaan organen zoals de nieren door aderverkalking minder goed functioneren. En met slecht functionerende nieren wordt de kans op een beroerte of hartaanval wel tien keer(!) groter.

Twee keer zo grote kans op hart- en vaatziekten

Dat te zout eten de kans op hart- en vaatziekten vergroot was al langer bekend, maar dat die kans twee keer zo groot is bij mensen met diabetes niet. Dit ontdekten onderzoekers van de University of Niigate Prefecture in Japan. Bij het onderzoek werden 1.588 mensen met diabetes tussen de 40 en 70 jaar, acht jaar lang onderzocht. Op basis van de hoeveelheid zout die ze aten, werden ze in vier groepen verdeeld. Uit de studie bleek dat mensen met een gemiddelde zoutinname van 5,9 gram een twee keer zo groot risico op hart- en vaatziekten hadden, dan mensen met een zoutinname van gemiddeld 2,8 gram. Elke gram zout die je per dag extra eet bij een HbA1c (gemiddelde bloedsuikerspiegel in de voorafgaande weken) van meer dan 6,5 procent, zorgt voor 20 procent groter risico op hart- en vaatziekten. Het effect van te veel zout was nog groter bij mensen met een slechte bloedsuikercontrole (HbA1c hoger dan 9 procent).

Beschadigde nieren en diabetes

Zout is dus niet goed voor je nieren. Als je diabetes type 2 hebt is de kans op nierschade, diabetische nefropathie, nog groter. Diabetische nefropathie komt vooral voor bij mensen met diabetes type 1: vier op de tien van hen krijgt nierproblemen, in lichte of ernstige vorm. Maar ook bij mensen met diabetes type 2 komt het voor. Gezonde nieren ‘filteren’ de afvalstoffen uit het lichaam. Diabetes kan de bloedvaten aantasten die het bloed naar de nieren brengen. Hierdoor kunnen de nierfilters beschadigen. Nieren die minder goed werken, kunnen weer een hoge bloeddruk veroorzaken. Hierdoor kunnen de nieren verder beschadigen en kan de bloeddruk nog verder stijgen. Opletten met zout is daarom belangrijk, nierschade is namelijk niet meer terug te draaien. Ook zijn beschadigde nieren extra gevoelig voor zout: te veel zout zorgt dat de nierfunctie sneller verslechtert.

Moet ik zoutarm eten?

Helemaal geen zout meer eten is niet nodig, maar voor een stabiele bloedsuikerspiegel is een zoutarm dieet wel verstandig. Vermijd pakjes en zakjes, laat de zoute snacks in de supermarkt staan, kook altijd vers en vervang zout door kruiden. Ga je echt voor gezond? Dan is het advies om niet meer dan 2,4 gram zout per dag te eten, ongeveer een theelepel. Heb je hulp nodig om minder zout te eten? Hier vind je de beste tips.