De griep is in het land. Dat betekent extra aan je weerstand werken door gezonder(er) te eten. Deze vijf seizoensgroenten zijn vers van het land, goedkoop en barsten van de vitaminen. Ben je geen keukenprinses? Wij geven je ook recepttips. 

1. Witte kool

Recepttip: kool wordt vaak gegeten in combinatie met kaas. Witte kool is extra lekker met kummel, ook wel wilde komijn. Er zijn veel verschillende soorten kool. Een echte winter- en herfstgroente is witte kool. Van deze kool wordt ook zuurkool gemaakt. Witte kool bevat weinig calorieën en veel vitamine C.

2. Winterpostelein

Winterpostelein is wat minder bekend en niet altijd even goed in de winkel te verkrijgen. Toch verdient deze groente meer aandacht, want winterpostelein zit vol ijzer en calcium.

Recepttip: posteleinblaadjes zijn lekker voor in een stamppot. Benodigdheden? Kruimige aardappels, ham, prei, ui en wat bleekselderij – die stamppot heb je zo gemaakt.

3. Prei

De allerlekkerste prei koop je in de herfst- en wintermaanden. Prei is familie van de ui en bevat veel vezels en voedingsstoffen, vooral het donkergroene gedeelte. Last van je darmen? Dan is prei eten een goede manier om diarree tegen te gaan.

Recepttip: door de sterke smaak van prei, kun je deze groente heel goed gebruiken als basis voor soepgroente of bouillon.

4. Rode biet

Rode bieten bevatten veel vitamine A en C. Ook zitten er veel mineralen in rode bieten, zoals ijzer, kalium en magnesium. Bovendien zijn rode bieten rijk aan nitraat, wat weer omgezet wordt in stikstofmonoxide. Dit verlaagt de bloeddruk en gaat bloedstollingen tegen. Wacht alleen niet te lang met het bereiden van nitraatrijke groenten, want na twee dagen neemt het nitrietgehalte toe. Nitriet is dan weer minder goed voor je gezondheid.

Recepttip: bietjes kun je heel gemakkelijk combineren met geitenkaas, pijnboompitten, wortels of appels. Zo heb je binnen enkele minuten een gezonde salade klaar staan.

5. Pompoen

De laatste herfstgroente, maar zeker niet de minste: de pompoen. In pompoen zit betacaroteen, een vorm van vitamine A. Vitamine A is goed voor je ogen en huid.

Recepttip: pompoenpitten zitten boordevol gezonde voedingsstoffen, zoals vitamine E en linolzuur (een omega-6-vetzuur dat goed is voor het cholesterol). Eet pompoenpitten als snack of stop ze in je salade.

Lees meer in het dossier Griep »