Weinig bewegen, de kachel aan en onbeperkt kunnen eten. Dit zijn factoren die kunnen zorgen dat ons immuunsysteem overbelast raakt. Er is overal comfort, maar je kunt je lichaam sterker maken door te gaan leven als oermens. In dit stappenplan vind je vijf adviezen om laaggradige ontstekingen tegen te gaan!

Een overbelast immuunsysteem kan ervoor zorgen dat het lichaam laaggradige ontstekingen ontwikkelt. Laaggradige ontstekingen zouden kunnen bijdragen aan ziekten als: diabetes type 2, artrose, hart- en vaatziekten en reuma. Wij geven je tips om deze ontstekingen tegen te gaan.

Advies 1: Ga periodiek vasten

Periodiek vasten. Veertien uur op zijn minst. Veertien uur?! Ja. En dat klinkt lastig, maar voor een gemiddeld Nederlands eetpatroon is dat eigenlijk niet eens zo moeilijk. Eet je bijvoorbeeld om zes uur ‘s avonds je laatste maaltijd, dan ‘mag’ je om acht uur ‘s ochtends alweer eten. Zo hoef je alleen maar die (natuurlijk gezonde) snack te laten staan. Makkie!

Vasten heeft tal van voordelen. Naast dat het stress verlaagt, worden ook belangrijke celprocessen in gang gezet, waaronder het verwijderen van afvalstoffen. Ook het groeihoormoonniveau stijgt, wat het vergemakkelijkt om vet te verbranden en spieren te laten groeien. En dan daalt óók nog eens je insulineniveau waardoor afvallen makkelijker wordt.

Advies 2: Drink minder vaak

Dorstgevoelens zijn lastiger te herkennen dan hongergevoelens. Het advies is twee liter vocht per dag. Maar sport je veel, dan verlies je meer vocht dan iemand met een zittend bestaan. En ben je een fanatiek fruiteter, dan krijg je meer vocht binnen dan iemand die dat appeltje tegen de dorst liever overslaat.

We draaien de kraan open en er stroomt drinkwater uit. Maar omdat we de hele dag aan dat flesje op ons bureau lurken, raakt ons dorstsysteem ontregeld. Sterker nog: we hebben vrijwel nooit dorst. In de oertijd hadden we soms dagen niet te drinken en daar is ons lichaam gewoon tegen opgewassen. Bij vochttekort krijgen de hersenen altijd voorrang, terwijl andere delen van het lichaam wel een tekort aan vocht krijgen. Want hoe moet je aan schoon drinkwater komen als je niet meer helder kunt nadenken?

Probeer je dorstgevoelens te herkennen door minder vaak, maar wel tot verzadiging te drinken, en profiteer van minder stress!

Advies 3: Vrees niet voor kou

Kou, ook erg belangrijk voor een oersterke gezondheid. Dit kun je thuis toepassen door koud te douchen. Ja, dát is schrikken. Koud douchen zorgt ervoor dat je je fitter voelt. Er wordt sneller en meer bloed naar je organen gepompt waardoor je beter spierherstel hebt. Het gaat een te hoge of te lage bloeddruk tegen, voorkomt spataderen en vermindert de kans op aderverkalking.

Tip: bouw het op! Begin met warm water en draai de kraan steeds een stukje kouder. Je zult merken dat het steeds makkelijker wordt. Echt!

Advies 4: Zoek de warmte

Om je niet helemaal van een koude kermis thuis te laten komen hebben we ook nog iets over warmte. Want een dagje sauna is niet alleen ontspannend, het is ook nog eens erg goed voor je lichaam. Warmte verhoogt je weerstand en ontspant vermoeide spieren. Daarnaast vermindert het stress en verhoogt je stofwisseling. Wow!

Advies 5: Zorg voor voldoende inspanning

Laptops, smartphones, televisies. Ze maken ons leven makkelijker, maar hierdoor worden we zelf ook makkelijker. We zitten te veel en dat is zonde. Beweging heeft namelijk op korte termijn al voordelen: je ontspant, slaapt beter, hebt meer zelfvertrouwen, bent vrolijker én kunt beter omgaan met stress.

Op de lange termijn zijn de voordelen niet eens op één hand te tellen: je krijgt een betere conditie, sterkere spieren en je cholesterolgehalte verbetert. Beweging zorgt voor minder kans op maag- en darmklachten doordat je spijsvertering sneller gaat werken. En als klap op de vuurpijl heb je ook nog eens minder kans op diverse soorten kanker.

Leven als een oermens heeft dus wel degelijk voordelen. En het belangrijkste: je gaat je er blijer en fitter door voelen. Dus: hup, van die bank af!

Delen