<-- NIET ACTIEF -->

We willen allemaal het liefst elke dag barsten van de energie en het zonnetje in huis zijn. Een goede weerstand is dan van groot belang. Hoe houd je je weerstand sterk? Daar hebben we al eerder over geschreven. Maar wat doet de redactie van gezondNU voor een goede weerstand? Nou, dit.

Een goede weerstand is deels aanleg, deels leefstijl. En hoe je leefstijl eruitziet, heb je grotendeels zelf in de hand. Het gaat natuurlijk om het geheel: gezond en vers eten, voldoende bewegen en een relaxte mindset. Dat streven we op de redactie ook zoveel mogelijk na (lukt niet altijd – hoort er ook bij), maar dit is wat we specifiek doen.

Gebke: “Dagdromen is mijn favoriete hobby. Ik probeer elke dag tijd overhouden om te nietsen, daar ben ik een groot voorstander van. Ik vind dat mensen ‘tegenwoordig’ altijd te veel moeten en willen. Daardoor kan het immuunsysteem onder druk komen te staan en de afweer tegen infecties afnemen. Gewoon niks doen, ik houd ervan. Je ontspant, waardoor je lichaam optimaal kan functioneren.”

Shirah: “Ik houd mijn weerstand sterk door zoveel mogelijk yoga te doen. Er zijn weken dat ik iedere dag mijn yogamatje uitrol, op één been sta tijdens het tandenpoetsen en ik zelfs op mijn bureaustoel een gekke houding doe. Yoga is voor mij de perfecte manier om te ontspannen. Het houdt mijn lichaam soepel en leert mij meer aanwezig te zijn in het moment. En krijg ik toch de griep? Dan kan ik het door yoga beter relativeren.”

José: “Op de redactie zei Shirah ooit tegen mij: als jij fruit zou zijn, dan zou je een sinaasappel zijn. En dat klopt. Ik eet er minstens elke dag één. Gewoon té lekker. En als je ergens van geniet, is dat altijd goed voor je weerstand toch? Plus, we kunnen ook niet zonder vitamine C en vezels. Of het goed voor mijn weerstand is … Misschien wel, ik ben deze winter exact maar een dag ziek geweest. En altijd energie voor tien. Maar om alle credits te geven aan die sinaasappel; misschien komt het wel omdat ik (bijna) elke dag braaf mijn fiets pak…”

Riko: “Een jaar geleden startte ik met een ochtendritueel: een smoothie met appel, banaan, yoghurt, havermout en lijnzaad. Zo heb ik een vezelrijk ontbijt binnen met veel vitaminen én begin ik de dag met een fit en goed gevoel. En je weet wat ze zeggen: een goed begin, is het halve werk …”

Lian: “Cliché, maar wie in mijn boodschappenmand kijkt, ziet veel groenten en fruit, peulvruchten en volle granen. Ik eet vegetarisch en bij mij heeft dat als resultaat een gevarieerd, volwaardig en vers weekmenu. Echt voor mijn weerstand doe ik het niet, maar ik denk wel dat het mijn weerstand ondersteunt. Vanaf deze zomer ga ik verser dan verse groenten eten: uit eigen moestuin. Lekker buiten bezig zijn, ‘s avonds je zelf geteelde groente eten en daarna … voldaan in slaap vallen. Dat kan nooit verkeerd zijn.”

Fabiola: “Zodra ik opsta, laat ik de waterkoker borrelen en snijd ik ondertussen een stukje van de prachtig gevormde gemberwortel. Gemberthee is voor mij hét startschot van een nieuwe, frisse dag. Altijd met verse gember. Een ‘lekker kopje pit’ noem ik het altijd; de smaak is fris met een pittige bite. En goed voor je spijsvertering. En als je spijsvertering op orde is, houd je vanzelf je weerstand op peil.”

Lees meer in ons dossier Weerstand verhogen