Een goede weerstand is onmisbaar. Het houdt griep buiten de deur en zorgt dat je fit blijft als iedereen om je heen hoest, niest en snottert. Wat je eet, speelt hierbij een belangrijke rol. Want ja, voeding heeft écht effect op je weerstand. Je moet alleen weten wat je moet eten.

Bacteriën, virussen, parasieten en schimmels, zonder dat we het doorhebben zijn we hier de hele dag door omringd. Gelukkig werkt onze weerstand meestal heel goed. Meestal, want soms word je toch ziek. Slaapgebrek, stress en een tijd ongezond eten, eisen uiteindelijk hun tol. Het is een feit dat wanneer je afweer verzwakt is je meer kwetsbaar bent. Met de juiste voeding kun je je weerstand versterken. Wij geven je een boodschappenlijstje:

Genoeg vezels

Een deel van ons immuunsysteem zit in onze darmen. Daarom is een gezonde darmflora ook zo belangrijk voor je weerstand. Voeding met voldoende vezels houdt je darmflora gezond.
Koop: volkorenproducten, groente, fruit.

Vitamine D

Dé vitamine die je uit daglicht haalt, maar gelukkig ook uit voeding. Het helpt griep voorkomen.
Koop: sinaasappels, vette vis, melkproducten. Vergeet niet een extra rondje buiten te lopen.

Noten

In noten zit het mineraal selenium. Een antioxidant dat je immuunsysteem helpt versterken. Je vindt het onder andere in noten.
Kopen: amandelen, walnoten of andere noten die je lekker vindt. Selenium zit ook in vis en zilvervliesrijst.

Vitamine C

Bij een goede weerstand denken de meeste mensen aan genoeg vitamine C op het menu. Logisch, want het is een belangrijke vitamine voor je weerstand.
Kopen: paprika, broccoli, witlof, sinaasappel of één van deze vitamine C-bommen.

Water

Genoeg drinken houdt je immuunsysteem sterk. Twee liter per dag drinken, is het minimum. Ook voorkom je zo dat je slijmvliezen uitdrogen. Uitgedroogde slijmvliezen zijn vatbaarder voor verkoudheid- en griepvirussen.
Kopen: niets, water uit de kraan is prima. Drink eventueel kruidenthee of (zelfgemaakt) bouillon.

Eiwitten

Je lichaam kan niet zonder eiwitten, want je hebt het onder andere nodig voor het produceren van antilichamen en enzymen voor het immuunsysteem.
Kopen: bonen, vis, kip en eieren.

Knoflook

Gooi maar wat extra tenen in je maaltijd. Knoflook staat al eeuwen bekend om de gezondheidsvoordelen. Door het stofje allicine helpt het verkoudheid voorkomen.
Kopen: een flinke voorraad knoflook.

Vitamine A

Belangrijk voor je huid en immuunsysteem.
Kopen: vlees, vis, zuivelproducten, ei, worteltjes, spitskool, bloemkool.