Vitamine D zorgt voor sterke botten en tanden. Kom maar op met die vitamine dus! Maar waarom krijgen vrouwen van boven de vijftig en mannen van boven de zeventig het advies om extra vitamine D bij te slikken? We leggen uit waarom deze vitamine nóg belangrijker is als je de vijftig bent gepasseerd.

Hoe ouder we worden, hoe belangrijker het is dat we voldoende vitamine D binnenkrijgen. Deze gezonde stof gaat botontkalking tegen en je hebt het nodig om calcium uit voeding op te nemen, wat je botten en tanden sterk houdt. Daarnaast speelt ze een belangrijke rol bij een goede werking van ons immuunsysteem, spieren en evenwicht.

Vrouwen moeten extra vitamine D slikken

Waarom krijgen vrouwen eerder het advies om extra te slikken? Dit komt omdat vrouwen in en na de overgang eerder het risico lopen op minder sterke botten en zelfs botbreuken. Mannen lopen pas op latere leeftijd risico. Botontkalking, ook wel osteoporose genoemd, is een aandoening wereldwijd maar liefst 1 op de 3 vrouwen boven de 55 jaar mee te maken krijgt. Volgens de osteoporose stichting zijn er wereldwijd zo’n 800.000 mensen osteoporose. De boosdoener is een veranderende hormoonhuishouding. Vitamine D helpt botontkalking te voorkomen.

Zonlicht is niet genoeg

Wat ook verandert: onze huid. Een oudere huid maakt minder vitamine D aan dan een jongere huid. Daarom is deze vitamine belangrijker als je ouder wordt. De zon is onze belangrijkste bron van deze gezonde stof. Tweederde wordt aangemaakt onder invloed van zonlicht. Als je iedere dag braaf naar buiten gaat, lijkt dat voldoende maar in werkelijkheid heeft veertig procent van de vrouwen boven de vijftig een tekort. Onder mannen en vrouwen vanaf 65 jaar is dat zelfs vijftig procent.

Wat meespeelt is dat de zon in ons kikkerlandje zich niet genoeg laat zien. Voor een blanke huid zijn de zonnestralen in Nederland alleen van maart tot en met oktober intensief genoeg. En ondanks dat is het advies om extra vitamine D te slikken.

Donkere huid maakt minder vitamine D aan

Een getinte of donkere huid maakt minder vitamine D aan dan een lichte huid. Dit komt omdat melanine (pigment) in de huid functioneert als natuurlijke bescherming tegen de zon. Het nadeel is dat het de snelheid beperkt waarmee deze gezonde stof kan worden aangemaakt. Mensen met een donkere of licht getinte huid, krijgen daarom het advies om altijd een supplement te slikken. Of je nu jong of oud bent.

Belangrijke adviezen

1. De Gezondheidsraad adviseert het niet voor niets: probeer elke dag een kwartier tot een half uur buiten te zijn om de zonnestralen mee te pakken. Het beste doe je dit tussen 11 uur in de ochtend en 3 uur ’s middags.

2. Het advies aan vrouwen boven de vijftig is helder: slik elke dag vitamine D, in de winter en de zomer. Je kunt supplementen kopen in de vorm van druppels, capsules of tabletten bij de apotheek of drogist. Ook kun je bij je huisarts terecht.

3. Alle kleine beetjes helpen, dus ook de vitamine D die je uit voeding kunt halen. Deze voedingsstof zit onder andere in vette vis en levertraan.