<-- NIET ACTIEF -->

Aambeien komen veel voor. Toch is het niet iets waarover je makkelijk praat, maar gelukkig wél iets waartegen je veel kunt doen. Met dit drie-stappenplan werk je aan dit pijnlijke ongemak.       

1. Eet zo

Obstipatie is een van de belangrijkste oorzaken van aambeien. Bij obstipatie raakt de darm steeds meer gevuld met harde ontlasting. Die harde ontlasting drukt op de aderen, dat geeft stuwing en dat kan uiteindelijk leiden tot spataderen, op deze plaats aambeien genoemd.

Met andere voeding probeer je twee doelen te bereiken: een betere, dagelijkse stoelgang én een versterking van de vaatwanden.

  • Eet vezelrijk, dus: verse groenten, vers en gedroogd fruit, volkoren graanproducten zoals brood, ongezoete muesli, peulvruchten, noten en zaden (lijnzaad). Deze voedingsmiddelen versterken ook de vaatwanden.
  • Als je het gebruik van dierlijke eiwitten en vetten (in vlees, kaas en melkproducten) beperkt, versterk je de conditie van de vaatwanden.
  • Gebruik bij elke maaltijd een beetje olie. Het liefst koudgeperste olie, noten(pasta) of zaden(pasta).
  • Eet vet – twee keer per week vette vis, bijvoorbeeld haring, makreel of zalm. Met vet stimuleer je de spijsvertering en stoelgang.
  • Drink minstens twee liter vocht per dag, bij voorkeur zure melkproducten, omdat die de spijsvertering stimuleren, en groente- en vruchtensappen.

2. Zet de darmen in beweging

  • Juist als je aambeien hebt, moet je veel bewegen. Daarmee bereik je een betere doorbloeding, ook van de darmen. Zo stimuleer je de darmwerking en dat draagt er weer toe bij dat de ontlasting gemakkelijker komt. Harde ontlasting leidt tot persen en dus tot de uitstulpingen die aambeien heten.
  • Meer bewegen kun je op allerlei momenten op de dag doen: ga wandelen of fietsen in plaats van de auto te nemen, en ga met de trap in plaats van de lift. Zwemmen is een prima sport voor mensen met aambeien: het water heeft een masserende werking op je buik en darmen.

3. Een slimme meid, gaat op tijd (naar de wc )

Heel belangrijk: een goed toiletgedrag. Dat werkt als volgt:

  • Ga bij aandrang meteen naar het toilet en hou ontlasting nooit op, anders droogt die in en moet je later persen.
  • Plas met een holle rug en ontlast met een bolle rug.
  • Blijf niet op het toilet zitten als er niets komt, anders verslapt de bekkenbodem.
  • Pers niet te hard.
  • Verder kun je de volgende oefening doen om de doorbloeding van de darmen te stimuleren: kantel bij elk toiletbezoek je bekken tien keer voorover en achterover. Ook ronddraaiende bewegingen met het bekken stimuleren de darmwerking.