Strakker in je vel, misschien wat kilo’s eraf, tonnen met energie en ook mentaal lekker in je vel. Wie wil dat niet? De sleutel van dit gezonde succes? Je verbranding. Hoe zet je hem goed aan het werk en wat levert je dat exact op? Gezondheidswetenschapper Maaike de Vries en auteur van het afslankboek ‘Hoe word ik een supervetverbrander’ legt uit.

Voordeel 1: Nooit meer trillerig

Maaike: “De suikerenergievoorraad van een doorsnee Nederlander levert circa 2000 kilocalorieën aan op. Die hoeveelheid energie verbruikt een vrouw gemiddeld aan energie per dag. Suiker geeft je in korte tijd veel energie. Als het op is, dan word je trillerig. Dan krijg je eetkicks.”

Voordeel 2: Een gezonder gewicht (afvallen!)

Maaike: “In vet schuilt een ongekende potentie. Het lichaamsgewicht van een gezonde vrouw bestaat gemiddeld voor 25 tot 30 procent uit vet. Als je zestig kilo weegt, sleep je dus zo’n vijftien kilo vet mee. Die hoeveelheid staat voor meer dan 100 duizend kilocalorieën aan energie. Een enorm vat aan stabiele energie dat we vrijwel nooit aanboren. Als je stofwisseling alleen in de suikerstand staat, spreek je die vetreserves namelijk niet aan.”

Voordeel 3: Stabielere energie

“Een gemiddeld vrouw beschikt over een vetvoorraad van 100.000 kilocalorieën, waar we eigenlijk nooit aanspraak op maken. Moet je je voorstellen wat een energie je misloopt. Wanneer je lichaam juist vet gaat verbranden, geeft dat op alle vlakken rust. Vanwege die gelijkmatige energielevering. In je lijf, maar ook in je alledaagse leven. De drang om te moeten eten is er niet meer.”

Zo word je een vetverbrander:

  • Eet drie keer per dag lekker veel
  • Neem niets te eten tussendoor
  • Stel je ontbijt uit tot een uur of tien
  • Eet meer gezonde vetten voor een lang verzadigd gevoel
  • Schrap suikerrijke producten, brood, pasta en witte rijst van het menu
  • Ga voor groente!
  • Drink alleen water, koffie en thee

Meer lezen over een goede verbranding? Lees het boek ‘Hoe word ik een supervetverbrander’ van Maaike de Vries.