Thuis naar de wc gaan, is de normaalste zaak van de wereld. Gemiddeld gaan we zelfs zes tot acht keer per dag. Maar eenmaal de grens over, gaan er dagen voorbij zonder dat grote boodschap. Is dat psychisch of gaan je darmen liever niet op vakantie? En wat kun je doen tegen obstipatie?

Dat bij veel mensen de stoelgang buitenshuis hapert, heeft te maken met stress en een veranderde leefstijl. Vaak schopt stress over de vreemde omgeving je stoelgang in de war. Waar kom je terecht en heb je alles bij je? Je brein bemoeit zich op vakantie dus eigenlijk met je darmen, waardoor ze minder goed hun werk doen. Tegenover je geest staat je lichaam; je eet vaak minder gezond, meer wit stokbrood, minder groentes. En wat dacht je van beweging. Met een hele dag in de auto zitten of een lange vliegreis heb je je benen waarschijnlijk niet veel gestrekt. Allemaal redenen voor je darmen om het de eerste vakantiedagen af te laten weten en last te krijgen van obstipatie.  

Wat helpt tegen obstipatie op vakantie?

Bijna één op de twee personen heeft last van verstopping tijdens de vakantie. Flink veel dus! Deze tips zorgen voor een goede stoelgang, óók op vakantie:

  • Stel het niet uit. De aandrang om naar de wc te gaan, kun je beter niet uitstellen. Stel je een toiletbezoek te lang uit, dan blijft je ontlasting langer in je dikke darm dan nodig. Er wordt dan meer vocht uit je ontlasting onttrokken, wat zorgt voor harde, droge ontlasting en obstipatie.
  • Blijf bewegen. Je darmen worden blij van beweging. Gelukkig zijn daarvoor tal van mogelijkheden op vakantie. Struin de markt af in een pittoresk dorpje voor vers fruit of leuke souvenirs. Ga zwemmen, badmintonnen, kanoën of fietsen. In ieder geval: kom uit die luie hangmat!
  • Eet gezond en vergeet de vezels niet. Op vakantie eten we vaak minder gezond dan thuis. Je voeding bevat minder vezels en je let minder goed op of je wel genoeg drinkt. Dat kan er voor zorgen dat je verstopt raakt. Vezels zijn belangrijk voor een goede darmwerking. Per dag heb je ongeveer 30-40 gram vezels nodig. Die zitten onder andere brood, groente, fruit en peulvruchten. Bij de apotheek of de drogist zijn ook vezeltabletten of -sachets te koop. Handig om voor de zekerheid in je koffer of tas te stoppen, voor als je de obstipatie voelt aankomen.
  • Drink voldoende. Naast gezond eten, is het belangrijk dat je voldoende drinkt. Vezels hebben namelijk vocht nodig om op te kunnen zwellen. Drink daarom ongeveer twee liter per dag, anders werken de vezels averechts.
  • Geef jezelf een buikmassage. Je kunt je darmen een eindje op weg helpen door je buik te masseren. Doe dit door met de wijzers van de klok je buik rustig te masseren.
  • Denk aan je houding. Zelfs op de wc is de juiste houding belangrijk. Een gehurkte houding zorgt ervoor dat je ontlasting op een gezonde manier naar buiten kan. Deze houding creëer je door je voeten op een krukje te zetten.