We leren allemaal als klein kind van onze ouders hoe naar het toilet gaan werkt. Grotendeels doen we dat allemaal hetzelfde: we gaan op de bril zitten of ervoor staan. Maar dat zijn natuurlijk niet de enige toiletgewoonten die we hebben. Wat dacht je van uitgebreid de kalender bekijken of een boek lezen?

Openbare toiletten zijn niet alleen de de nachtmerrie van hygiënefreaks. Alleen al de gedachte dat er zoveel mensen voor jou op hebben gezeten of die keer dat je op een warme bril ging zitten. Bah! Veel mensen bedekken het toilet daarom met een laagje toiletpapier. Helaas is dat niet de beste oplossing. Volgens onderzoek van het tijdschrift The Sun bevatten die juist meer bacteriën dan de toiletbril zelf! Waar de gladde bril speciaal ontworpen is om bacteriën af te stoten kunnen ze zich in het ruwe oppervlak van toiletpapier lekker nestelen. Als je dan toch echt de wc-bril niet aan wilt raken, kun je er beter boven gaan hangen.

Boven de bril hangen

Over boven het toilet hangen gesproken. Wanneer je dit doet span je heel veel spieren aan, onder anderen je buik-, rug- en beenspieren, maar ook je bekkenbodem. Voor je dagelijkse dosis squats is dit misschien goed, maar om je blaas goed te kunnen legen moet je je bekkenbodem ontspannen. Te vaak boven het toilet hangen kan klachten geven als een blaasontsteking, incontinentie en zelfs een verzakking. Die enkele keer als het écht niet anders kan, is het niet erg als je boven de toilet hangt. Maar zoals je net hebt gelezen zijn die wc-brillen echt zo slecht nog niet.

Uitstelgedrag

Te druk bezig om naar het toilet te gaan of alleen een toilet die zo vies is dat geen haar op je hoofd eraan denkt om daar te gaan plassen? We stellen naar de wc gaan allemaal wel eens uit. Dat is geen drama, zolang het af en toe gebeurt. Zodra je regelmatig langere tijd wacht met naar het toilet gaan, kan je blaas uitrekken om zo meer urine op te kunnen slaan. Het uitrekken kan leiden tot een atonische blaas, waardoor je blaas niet meer goed in staat is om te aan- en ontspannen op het juiste moment.

Preventief

Tegenover te laat naar de wc gaan, staat te vroeg gaan. Nog even snel naar het toilet voordat je in de auto stapt bijvoorbeeld. Zo probeer je te voorkomen dat je onderweg naar de wc moet. Je blaas is het alleen niet eens met dat plan. Als je naar het toilet gaat vóórdat je lichaam aangeeft te moeten, gaat de blaas op den duur wennen aan het niet volledig vullen. Zo krijg je steeds eerder het gevoel dat je moet plassen, terwijl de blaas niet eens vol is. Niet helemaal de bedoeling.

Vermaak op de wc

Het toilet gebruiken we lang niet alleen om onze blaas te ontlasten. Tegelijkertijd lassen we een verdiende pauze in. Even op een rijtje zetten wat je allemaal nog moet doen, de krant of een boek lezen, social media checken of zelfs bellen (WAT?), roken en de kalender bekijken. Dat doen we allemaal tijdens ons bezoek aan het toilet. Zo kunnen we weer helemaal verfrist en op de hoogte verder met de dag.

Afvegen

Eén van de ergste dingen die je kan overkomen is naar het toilet gaan en dan merken dat het toiletpapier op is. Paniek! Is er echt nergens toiletpapier te vinden, dan stelt 46 procent van de mensen het bezoek uit. Als het al te laat is, zoeken jongeren hulp van buitenaf door te appen. Vrouwen kiezen er eerder voor om het vegen een keer over te slaan. Daarentegen heeft wel 16 procent van de vrouwen en 50-plussers zakdoekjes mee die ze kunnen gebruiken.