Ben je als man de veertig gepasseerd en niet meer in topvorm? Start met deze 7 stappen – voor een energieker, slanker, gespierder lijf en een hoger libido. 

1. Verbrand je buikvet.

Hormonale vervrouwelijking is een van de meest kenmerkende bijverschijnselen van het mannelijke verouderingsproces. Bij het klimmen van de jaren wordt steeds meer testosteron omgezet in het vrouwelijke oestrogeen. Hoe vetter je buik, hoe meer vrouwelijk hormoon en andersom. Houd ook je bloedsuikerspiegel stabiel. Het hormoon insuline speelt een hoofdrol bij veroudering. Als je iets eet, stijgt de bloedsuikerspiegel en begint de alvleesklier insuline af te scheiden om suiker uit je bloed op te nemen en af te geven aan spier- en vetcellen. Bij het ouder worden, worden die cellen echter steeds ongevoeliger voor insuline. Daarom is het zo belangrijk om suiker te vermijden, want dan moet de alvleesklier pieken en dat geeft hoge bloedsuikerspiegels. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde Nederlander jaarlijks tussen de 30 en 80 kilo pure suiker consumeert! Let op, suiker zit ook in producten waarvan je het niet verwacht: pindakaas, rookworst en tomatenketchup.

2. Sport kort maar krachtig.

Fanatiek langdurig sporten heeft geen zin en werkt vaak zelfs averechts. Een paar keer per week een klein halfuur actief zijn is in de meeste gevallen voldoende om er goede effecten van te zien. Duurtraining onderdrukt de testosteronproductie, terwijl intervaltrainingen met tempoversnellingen gevolgd door rustige fases, juist de productie van testosteron en andere hormonen stimuleert.

3. Versterk je spieren.

Zonder krachttraining verliest een man tussen zijn dertigste en zeventigste een derde van zijn kracht en een kwart aan spieromvang. Het versterken van spieren is zo gebeurd: een man van dertig kan binnen acht weken ruim drie kilo extra spiermassa kweken. Spieren groeien niet tijdens, maar na sport. Tijdens sporten raken de spieren beschadigd; daarna wordt altijd iets meer opgebouwd dan is afgebroken. Dat verschijnsel heet supercompensatie. Rust is dus essentieel. De hersteltijd duurt minimaal 48 uur bij jonge fitnessers tot 72 uur bij beginnende veertigers.

4. Eet als een Griek.

Mediterrane voeding blijkt met name zo gezond te zijn omdat er daarbij weinig micro-ontstekingen in je vaatwanden ontstaat.

5. Tem stress.

Van stress krijg je eerder een buikje, het tast je hersenen en huid aan, verlaagt je weerstand, maakt je depressief, sloopt je hart, verhoogt je risico op diabetes en maakt je vroegtijdig oud. Hoofdverantwoordelijke stof hiervoor is het hormoon cortisol.

6. Bescherm je libido.

Het geheim voor een lang en gezond seksleven zijn gezonde vaten.

7. Strijk je rimpels glad.

Smeren met goede crème is ook voor mannen een belangrijk wapen om er jonger uit te zien. Blijf van de potjes van je vrouw af! Die bevatten vaak vrouwelijke hormonen, waarvan niet valt uit te sluiten dat ze via de huid in je bloedbaan terecht kunnen komen.