Ze barsten van de energie, beginnen de ochtend met een rondje hardlopen en gaan altijd fluitend naar hun werk. Hoe doen ze dat toch?, vraag jij je af terwijl je elke dag moe je bed uitstapt. Maak deze vijf slimme gewoonten je eigen en word net zo energiek.

Wie je ook bent en wat je ook doet, energie heb je letterlijk en figuurlijk nodig om de dag door te komen. Altijd moe en futloos? Tijd om dit aan te pakken.

1. Ontbijt altijd

Onze belangrijkste brandstof is voeding. Hoe gezonder je eet, hoe meer energie je krijgt. Een slimme gewoonte is om altijd te ontbijten, sla het nooit over. Eiwitten en vezels zijn essentieel voor een boost in de ochtend. Kies bijvoorbeeld voor magere yoghurt met fruit en muesli of start de dag met een kom havermout. Neem de tijd om rustig van je ontbijt te genieten, zet desnoods je wekker een kwartier eerder. Drink ook een glas water bij het opstaan en drink gedurende de dag minstens een liter. Van te weinig drinken droog je uit en word je eerder moe.

2. Beweeg zo veel als je kan

Bewegen is ontzettend belangrijk en gezond, daar kunnen we niet omheen. Meer bewegen betekent een betere conditie en een beter uithoudingsvermogen. Hallo energie! Kleine beetjes doen al wonderen dus pak vaker de fiets, kies niet voor de roltrap en maak in je pauze een wandeling. Door vaak te sporten ben je meer ontspannen, slaap je beter en kun je efficiënter omgaan met stress en tegenslagen. Uit Japans onderzoek is gebleken dat als je ’s avonds traint, je de dag erna minder snel moe bent. De meeste Nederlanders bewegen te weinig: slechts 44 procent van de volwassenen haalt de norm (2,5 uur matig intensief bewegen per week). Maak van meer bewegen dus je nieuwe gewoonte.

3. Doe waar je plezier in hebt

Jaloers op die ene collega die altijd vrolijk is? Het geheim: doen waar je plezier in hebt. Energieke mensen doen hun werk graag en dat is te zien. Door te doen wat je écht wilt, krijg je bakken met energie. Vraag jezelf dus af wat jou gelukkig maakt. Dit geldt uiteraard ook voor hoe je je vrije tijd indeelt. Ook belangrijk: lach! Lachen maakt je gezonder, scherper en kan je net zo’n voldaan gevoel geven als na een flinke work-out.

4. Slaap genoeg

Energieke mensen slapen genoeg. Uit onderzoek blijkt dat anderhalf uur te weinig slaap al na één nacht de alertheid overdag met 32 procent terugbrengt. De kwaliteit van je nachtrust heeft invloed op je gemoedstoestand en je energielevel. En hoe dieper je slaapt, hoe energieker je de volgende dag bent. Probeer daarom op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en ook weer op te staan. Volwassenen hebben zeven tot negen uur slaap nodig per nacht. Moeite met slapen? Zorg voor een koele, donkere en goed geventileerde slaapkamer. Doe een uur voor het slapen gaan al je televisie uit en leg je mobiel weg. Beeldschermen houden je wakker. Neem om te ontspannen een warm bad voor het slapen, lees een boek of mediteer. Vermijd alcohol, cafeïne en vet voedsel. Als je maag nog veel moet verteren kom je moeilijker in slaap.

5. Maak je hoofd leeg

Hoe cliché ook: stress vreet energie. Door te piekeren kom je niet aan ontspanning toe. En dat is nu net wat je wel nodig hebt voor een flinke dosis energie. Positieve gedachten houden ons gefocust en fit. Je hoofd leegmaken doe je door minder leuke gedachten van je af te schrijven, je to-do list écht af te werken en problemen op te lossen. Hoe eerder je verlost bent van die tornado in je hoofd, hoe sneller je fris en fluitend de dag begint.

Tips voor nog meer energie:

  • Doe een powernap. Even je batterij opladen met een powernap is slim en gezond. Let er wel op dat je dutje niet langer dan twintig minuten duurt, anders kom je in een diepe slaap en word je juist vermoeider wakker. Een powernap heeft veel voordelen: het is verfrissend, je wordt er creatiever van en het houd je meer wakker dan koppen koffie.
  • Me-time. Plan dagelijks een moment voor jezelf. Even niet aan anderen denken en iets doen waar je intens van geniet, geeft extra energie. Lees dat boek wat je nog steeds niet uit hebt, blijf lekker lang onder de douche staan of dans op je favoriete muziek.
  • Rechtop zitten en staand bellen. Niemand wordt opgewekt van hangende schouders en een gebogen rug. Uit onderzoek blijkt dat een goede lichaamshouding voor een extra boost zorgt. Veel van onze tijd brengen we zittend door. Dus: rug recht en voeten op de grond. En blijf juist wat vaker staan als je veel moet bellen voor je werk. Je rekt hierbij je spieren en je ademhaling wordt dieper zodat zuurstofrijk bloed in je hersenen stroomt.
Delen