<-- NIET ACTIEF -->

Voeding is dé brandstof voor ons lichaam, en daarmee een belangrijke bron van energie. Heb je weinig energie? Dan is het verstandig om onder de loep te nemen wat er allemaal wel en niet op jouw bord ligt. Misschien komt je energielek voort uit één van deze drie valkuilen.

We eten om ons lichaam te voorzien van energie. De cellen in ons lichaam gebruiken deze energie om onze hersenen actief te houden, ons hart te laten kloppen en ons te laten bewegen. Wanneer je weinig energie hebt, kan het verstandig zijn je voedingspatroon beter te bekijken. Wij selecteerden drie mogelijke oorzaken voor je energielek uit het boek Opgeladen van Nick Polizzi en Pedram Shojai.

1. Weinig energie, te veel koolhydraten

Ons lichaam gebruikt drie bouwstoffen om zichzelf van energie te voorzien: eiwitten, vetten en koolhydraten. Veel mensen eten echter te veel snelle koolhydraten. Van afbakbrood tot koek en snoep. Eet je te veel snelle koolhydraten, dan kan het gevolg zijn dat je te weinig energie hebt. Dat zit zo. Als snelle koolhydraten worden verteerd, vallen ze uiteen in glucose (suikers). Dit komt in het bloed, waardoor je bloedsuikerspiegel stijgt. Je lichaam maakt vervolgens insuline aan. Hierdoor daalt je bloedsuikerspiegel weer. Deze daling maakt moe, lusteloos en zorgt ervoor dat je weer snel honger krijgt. Kijk daarom eens kritisch naar hoeveel snelle koolhydraten jij eet op een dag. Langzame koolhydraten – zoals volkorenbrood en peulvruchten – zijn wel een belangrijk onderdeel van een gezond voedingspatroon.

Tip: Gebruik de Eetmeter van het Voedingscentrum om je bewust te worden van jouw voedingspatroon.

2. Je eet te weinig belangrijke voedingsstoffen

Kom je belangrijke vitamine en mineralen tekort, dan kan dat volgens de schrijvers funest zijn voor je energiepeil. Specifieke mineralen zoals magnesium, ijzer en vitamine B12 zijn volgens namelijk belangrijke energiebronnen. Heb je weinig energie, vraag jezelf dan af: in hoeverre varieert mijn voedingspatroon? Zijn er voedingsstoffen die je kunt aanvullen door het eten van andere ingrediënten?

3. Je volgt een (onjuist) dieet

Krijg jij het liefst precies voorgeschoteld wat je moet eten, hoeveel en wanneer? Je bent niet de enige. Maar ieder lijf is anders en elk voedingspatroon is persoonlijk. Alleen jij kunt bepalen wat voor jou goed voelt en wat niet. Daarnaast hangt je eetpatroon nauw samen met je hoeveelheid beweging. Volgens de schrijvers is het rennen van het ene naar het andere dieet dan ook een weg naar uitputting.

Blijf je last houden van weinig energie? Bezoek dat je huisarts voor advies.

Vermoeidheid in de herfst voorkomen? Lees hier hoe je dat doet.