<-- NIET ACTIEF -->

Ja, ook je menstruatie kan de oorzaak zijn van hoofdpijn of migraine. Menstruatie is een wonder, maar menstruele hoofdpijn is vooral waardeloos en pijnlijk. Kan voeding op zo’n moment helpen? We vragen het aan deskundige Barbara Havenith.

Wat is de oorzaak van menstruele hoofdpijn?

Barbara Havenith, gynaecoloog en orthomoleculair arts: “Bij menstruele hoofdpijn  lijkt het probleem te zitten in een onevenwichtige verwerking van estradiol. Estradiol is vetoplosbaar. Om te kunnen worden uitgescheiden, moet het dus wateroplosbaar worden gemaakt. Daarna plas je het uit. Dit gebeurt met enzymen. Deze enzymen worden gemaakt vanuit grondstoffen die vooral te vinden zijn in (groene) groenten en in het bijzonder koolsoorten als broccoli en boerenkool. Andere betrokken enzymen zijn in hun werking weer afhankelijk van B-vitamines: B12, foliumzuur, B6. Verder wordt ons lichaam gevoeliger voor oestrogenen en de afbraakproducten ervan door insuline. De insulineproductie wordt hoger door het eten van koolhydraten en suikers.”

Wat is gezonde voeding tijdens de menstruatie?

Gezonde voeding, en dan bedoelt Barbara verse en onbewerkte voeding, kan daarom helpen om menstruele hoofdpijn tegen te gaan. Het bevat namelijk stoffen die nodig zijn in deze lichaamsprocessen. De gynaecoloog tipt de volgende voeding om een soepele menstruatie te ondersteunen:

  • Eet tegen menstruele hoofdpijn zo min mogelijk voedsel waar suikers aan zijn toegevoegd.
  • Voeg groenten toe in alle kleuren en het liefst 500 gram per dag. Zet ze dus op tafel bij minstens twee maaltijden. Eet vaak koolsoorten of strooi (zelfgekweekte) broccolikiemen over sla, soep en een boterham.
  • Zorg voor voldoende vitamine B12 in de voeding. Eet dus vooral vlees, vis, kip en ei.
  • Probeer zo min mogelijk tussendoortjes te eten, maar slechts drie hoofdmaaltijden per dag. Dat scheelt in hoeveelheid insuline-aanmaak. De truc om tussendoor geen honger te krijgen is om voeding te eten die goed verzadigd: weinig koolhydraten (granen, suikers) en niet bezuinigen op eiwitten en vetten.

Houd je last van menstruele hoofdpijn? Ga dan vooral naar de huisarts. Ook met deze 6 menstruatieklachten is een bezoek aan de huisarts geen overbodige luxe.

Over weinig zaken kun je zo piekeren als je gezondheid. Gelukkig is er gezondNU’s medisch team. In de rubriek ‘Deskundige geeft advies’ vragen we aan experts tips over de meest uiteenlopende gezondheidsonderwerpen.