Hoofdpijn, buikkrampen of chagrijnig zijn? Heel herkenbaar voor veel vrouwen tijdens enkele dagen van hun menstruatiecyclus. Maar vrouwen met PMS ervaren dit dagen- of wekenlang, in veel sterkere mate. Alice vertelt over haar leven met het premenstrueel syndroom: “Ik verander in een monster, alsof ik mezelf niet in de hand kan houden.”

“Ik weet dat de klachten extreem zijn in vergelijking met gebruikelijke menstruatieklachten, maar ik héb ze wel”, vertelt Alice. “In de eerste week van de maand lijken mijn gelukshormonen op. Het voelt bijna als een depressie, ik kan echt helemaal niets meer. Dan kan ik echt een draak zijn. Hoe dramatisch het ook klinkt, ik heb het gevoel dat door PMS de kwaliteit van mijn leven minder is. Dat moet ik accepteren.”

Andere leefstijl oplossing voor PMS

“Veel vrouwen hebben de kenmerkende klachten, maar kennen het premenstrueel syndroom niet”, vertelt Catherine van Heest, directeur van Care for Woman een organisatie gespecialiseerd in vrouwen en hormonen. “Sommige klachten komen niet door PMS, maar zijn wel het gevolg van al die klachten. Dat maakt het ook zo lastig diagnosticeren, het is echt een puzzel. Voor vrouwen met het premenstrueel syndroom is erkenning vaak belangrijk. Zij voelen zich onzeker en denken dat het aan hen ligt. Dit is dus écht niet zo. Helaas is er geen ultieme oplossing. Wel kun je met aanpassingen in je leefstijl en bepaalde medicatie het leefbaar maken, zodat je de kwaliteit van leven terugkrijgt.”

Minder gelukkig door PMS

Alice: “Het begint al rond mijn eisprong. Dan krijg ik een zeurend gevoel in mijn buik en houd ik veel vocht vast. Soms ben ik in een paar dagen wel drie kilo zwaarder; allemaal vocht. Het verbaast mij elke maand weer. Naarmate de dagen vorderen krijg ik last van pijnlijke borsten, migraine en pijn in mijn onderrug. Zeker niet prettig, maar wat ik de dagen daarna heb vind ik veel erger dan alle krampen. Ik voel mij dan echt minder gelukkig.

Tegenover mijn man, vriendinnen of collega’s ben ik alleen maar negatief en irreëel. In het begin had ik in deze periode flinke ruzies met vriendinnen. Nu ik duidelijker in beeld heb wanneer ik wat ervaar is dat niet meer zo. Nu vermijd ik mensen maar tijdens deze dagen. Mijn man kent nu mijn cyclus en laat mij met rust door bijvoorbeeld veel te sporten en alvast voor mij te koken. Op mijn werk praat ik erover, ik geef het aan als het echt niet gaat. Toch kan ik me voorstellen dat ze denken dat ik alwéér ergens last van heb, het is tenslotte elke maand. Ik heb niet het gevoel dat collega’s het écht begrijpen. Het is natuurlijk ook lastig.”

“De dagen voordat ik ongesteld ben voel ik mij bijna depressief. Maar als ik dan ongesteld word, is het alsof de zon plotseling doorbreekt. Dan ga ik weer leuke dingen doen en lekker sporten. Ik ben dan het leuke, enthousiaste mens zoals iedereen mij kent.” Op advies van de huisarts heeft Alice bijgehouden wanneer ze welke klachten heeft. De gynaecoloog kon haar vertellen wanneer haar eisprong elke keer plaatsvindt. Toch kon zowel de huisarts als de gynaecoloog Alice niet veel verder helpen.

Behandelingen voor PMS

“Ik heb de pil geslikt, een spiraal gehad en dit zelfs allebei tegelijk geprobeerd. Mijn premenstrueel syndroom verdween er niet door. Ik merkte dat de gynaecoloog dit vreemd vond. Daar zakt wel de moed van in je schoenen, ik zat daar niet voor niets! Het zou juist zo fijn zijn als mensen vanuit de zorg achter je staan. Het laat zien dat je dit echt niet verzint. Tijdens de dagen dat ik mij écht niet goed voel kan ik een antidepressivum slikken. Ook dat heb ik geprobeerd, maar ik voelde mij er duizelig door. Terwijl de andere klachten niet veel verminderden. Dat vond ik het niet waard.”

Volgens de richtlijnen van de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie (NVOG) is er de mogelijkheid om de eierstokken en/of baarmoeder te verwijderen. Door het verwijderen van de eierstokken kom je in de overgang. Dit brengt niet alleen gezondheidsrisico’s met zich mee, maar vaak ook opvliegers of prikkelbaarheid. “Die operaties hebben zeker door mijn hoofd gespookt, maar je bent daardoor nog steeds niet van alle klachten af”, vertelt Alice.

Drie tips bij het premenstrueel syndroom

  1. Houd een kalender bij
    Catherine van Heest: “Houd eens bij wanneer je wat ervaart. Zo kun je kijken of het inderdaad met menstruatiecyclus samenhangt en of het PMS is. Wanneer je het herkent, ga er mee aan de slag en zoek hulp. Het is niet iets dat er ‘gewoon’ bij hoort of vanzelf over gaat.”
  2. Houd rekening met je cyclus
    “Ga niet verhuizen in je mindere dagen, dit brengt stress met zich mee. Stress zal de klachten verergeren. Probeer juist wat rustiger aan te doen als dit mogelijk is.”
  3. Probeer te ontspannen
    “Wanneer je de dagen ervaart waarbij het echt niet goed gaat is ontspanning belangrijk. Yoga, meditatie, ademhalingsoefeningen of een boek lezen kan helpen. Zo lang jij er maar van ontspant!”

Lees meer over menstruatie in het dossier »