Het knuffelhormoon oxytocine zorgt niet alleen voor meer binding met je geliefden, maar ook dat je veel makkelijker iets kunt bereiken bij een ander. Hoe zit dat? En wist je dat je de aanmaak van dit knuffelhormoon zelf kunt bevorderen? Meer oxytocine graag!

Oxytocine wordt aangemaakt in de hypothalamus in onze hersenen. Daarna geeft het een seintje aan de hypofyse, de dirigent van het hormoonsysteem, en gaat het rechtstreeks door naar het zenuwstelsel. Oxytocine versterkt sociale banden, geeft een gevoel van vertrouwen en brengt je lichaam tot rust. Hoe meer van dit knuffelhormoon, hoe beter dus.

Het verschil tussen mannen en vrouwen

Je verwacht misschien dat mannen minder van dit knuffelhormoon produceren dan vrouwen, maar dat klopt niet. Bij mannen en vrouwen wordt evenveel oxytocine geproduceerd als ze iemand aanraken of als ze aangeraakt worden. Mannen merken er alleen minder van. Dit komt doordat het hormoon testosteron het effect van oxytocine iets dempt. Het vrouwelijke hormoon oestrogeen versterkt juist het effect van oxytocine. Nog iets opvallends: uit onderzoek van de Universiteit van Bonn blijkt dat oxytocine ervoor zorgt dat mannen met een vaste relatie op een afstandje blijven van vrouwen die ze aantrekkelijk vinden. Een opvallende uitkomst, want oxytocine vergroot juist het vertrouwen tussen mensen.

Dankzij oxytocine krijg je meer voor elkaar

Als het hormoon oxytocine door je lichaam giert, krijg je veel eerder iets voor elkaar bij een ander. Door oxytocine heb je namelijk minder de neiging om anderen op afstand te houden. Het maakt je meer ontspannen, waardoor je je makkelijker openstelt. Je wordt de gullere en meer invoelende versie van jezelf. Alles wat je nodig hebt om iemand te overtuigen en iets gedaan te krijgen. Oxytocine heeft ook een gunstig effect op je lichaam. Het verlaagt je bloeddruk, vermindert stress en zorgt voor een gevoel van vertrouwen en verbondenheid.

Zeven tips voor meer oxytocine

Kun jij wel wat meer oxytocine gebruiken in je leven? Je kunt de aanmaak in je hersenen zelf bevorderen door het volgende te doen:

  1. Geef of ontvang een compliment
  2. Knuffel een (huis)dier
  3. Laat je aanraken of raak iemand anders aan. Knuffelen, een massage en seks verhogen allemaal je oxytocinespiegel. Ook een massage aan jezelf geven, heeft hier invloed op
  4. Bel met een vriend of familielid
  5. Kijk naar schattige plaatjes van jonge dieren op internet
  6. Mediteer en focus een paar minuten op je ademhaling
  7. Lach: hoe harder, hoe beter