Hoofdpijn is een ‘topper’ als het gaat om pijn die we ervaren tijdens de menstruatie. Maar liefst 35 procent van alle vrouwen (dat zijn er dus 1,2 miljoen!) loopt elke maand opnieuw met een drukkend, kloppend en zeurend gevoel in het hoofd. Herkenbaar? Neem dan de pijn niet meer voor lief: er is genoeg tegen te doen!

Welke hoofdpijn heb ik?

Hoofdpijn lijkt zoiets normaals dat je er eigenlijk niet bij stilstaat dat het eigenlijk een supervage klacht is. Het is geen ziekte, er is geen medicijn voor en elk mens voelt iets anders. Zo zijn er 165 soorten hoofdpijn en elke soort moet je anders aanpakken. Ook de hoofdpijn tijdens de menstruatie verschilt heel sterk van vrouw tot vrouw.
Simpel gesteld heeft de grootste groep vrouwen last van ‘gewone’ hoofdpijn. De hoofdpijn is dezelfde pijn die zij voelen bij een griep of bij spanning. Bij acht procent van de vrouwen voelt de hoofdpijn tijdens de menstruatie anders: pijnlijker, ernstiger en langduriger. Niets helpt, zelfs geen twee paracetamols tegelijk. Zij hebben menstruele migraine. Maar wanneer heb je wat? En wat doe je ertegen? We zetten de verschillen op een rij.

 ‘Gewone’ hoofdpijn: 

• De ene maand zeurt de pijn, dan weer knettert het;

• De pijn kan de hele dag duren en zit door je hele hoofd en nek;

• Een paar pijnstillers helpen goed;

• Als je iets doet, wordt de pijn erger, maar je functioneert nog redelijk.

Aanpak hoofdpijn

1. Neem rust; denk niet alleen aan acht uur slapen, maar vermijd ook stress. Maak minder afspraken, prop je agenda niet vol en ga lekker in bad (of naar de sauna!).

2. Ontspan je spieren; als je pijn voelt, verkramp je onbewust. Je spant je nek- en schouderspieren aan, fronst je voorhoofd en klemt je kaken op elkaar. Dit maakt de pijn alleen maar erger. Doe ontspande (yoga-)oefeningen.

3. Drink meer water. Door een vochttekort in je lichaam krijg je eerder hoofdpijn. Vermijd daarom vochtafdrijvende dranken zoals koffie, thee en cola.

4. Pas je menu aan; vaak is er in je lichaam teveel oestrogeen aanwezig ten opzichte van progesteron. Dit kun je met je voeding (of supplementen) in balans brengen met koudgeperste, plantaardige oliën (tarwekiemolie, teunisbloemolie en zonnebloemolie) en vitamine B6 (in volkorenproducten).

Menstruele migraine:

• De hoofdpijn komt in aanvallen en de start en het verloop is elke maand hetzelfde;

• Soms ben je misselijk of moet je braken;

• Pijnstillers helpen amper, maar tussen de aanvallen heb je geen pijn;

• De pijn is bonzend en kloppend en zit meestal aan één kant van het hoofd;

• Iets doen verergert de pijn; je kunt niet goed functioneren.

Belangrijk bij menstruele hoofdpijn:

Omdat de hormoonspiegel van vrouwen continu wisselt, verandert in het lichaam constant de vochtbalans, de bloeddruk en de spanning in de baarmoeder. Vrouwen met menstruele migraine zijn tijdens hun menstruatie extra ontvankelijk voor deze schommelingen van hun hormonen en krijgen een migraineaanval.

Maak een afspraak

Uit onderzoek blijkt dat de helft van alle vrouwen met deze maandelijks terugkerende pijn niet naar hun huisarts gaat. Ze slikken veel pijnstillers, experimenteren met de anticonceptiepil en wachten tot de aanval voorbij is. Dat is jammer: juist bij deze pijn is het belangrijk dat je samen met je huisarts uitdoktert wat voor jou het beste werkt. En zoals gezegd: pijnstillers doen dat niet. Laat die dus staan.

De behandeling van menstruele migraine is niet makkelijk. Zo is bij ‘gewone’ migraine het opsporen van ‘uitlokkers’, zoals stress of zonlicht, belangrijk. Bij menstruele migraine is dit helaas niet mogelijk; je menstruatie is een gegeven.

Een aantal vrouwen heeft baat bij het doorslikken van de pil. Het aantal keren dat ze ongesteld zijn, neemt af en daardoor ook de momenten dat ze gevoelig zijn voor een aanval. Ook een hormoonbehandeling is mogelijk. Het is belangrijk dat de oestrogeenspiegel, die daalt voor de menstruatie, constant blijft. Dit kan door middel van het plakken van pleisters die zorgen voor een stabiele oestrogeenspiegel. Ook zijn er medicijnen die de aanval afbreken of voorkomen. Hoe het ook zij: ga naar de huisarts met je klachten. En neem rust en ontzie en verwen jezelf.

Delen