Moe en uitgeblust? Toe aan vakantie, maar is die nog niet in zicht? Dan is een gezichtsmassage geen overbodige luxe. Het werkt ontspannend, maar is ook goed tegen verschillende kwaaltjes. Hoofdpijn, rimpels, acne… Massagedocent Rosalieke Hammecher (Sonnevelt) geeft tips voor zelfmassage bij dit soort kwaaltjes. En, voegt olie écht iets toe aan een massage?

Even je hoofd leegmaken. Een gezichtsmassage kan dat als geen ander. Rosalieke Hammecher geeft antwoord op vijf prangende vragen en deelt tien massagetips bij kwaaltjes als hoofdpijn en rimpels. Hammecher is docent aan de opleiding Therapeut Integrale Lichaamsmassage bij Sonnnevelt Opleidingen.

Wat gebeurt er in de hersenen en het lichaam bij een gezichtsmassage?

Rosalieke Hammecher: “Door positieve aanraking zoals massage, worden de zenuwen in de huid op een milde manier gestimuleerd. Deze geven signalen door aan de hersenen door het hormoon oxitosine te produceren. Dit is een hormoon dat verbindend werkt tussen mensen in het algemeen, in sociale contacten, romantische contacten en seksuele contacten. Ook vergroot dit hormoon een gevoel van zorg naar elkaar of jezelf. Het wordt ook wel het knuffelhormoon genoemd. Het werkt bloeddruk- en hartslag verlagend en vermindert de aanmaak van adrenaline en dus stress en stressgevoeligheid. En: het heeft een positieve invloed op de ademhaling, spijsvertering, het zenuwstelsel en het geheugen.”

Is zelfmassage even effectief?

“Je kan zeker jezelf een fijn moment van massage geven en toch: wanneer je gemasseerd wordt door een masseur is het makkelijker om je daadwerkelijk over te geven aan wat er gebeurt. Wanneer je jezelf masseert, ben je zowel alert op het uitvoeren van de technieken als op het ontvangen. Dit maakt de diepte waarmee je kunt ontvangen minder. Je geeft je minder open en stelt je minder open.”

Wat voegt olie toe aan een massage?

“Dat is afhankelijk van het soort olie. Deze kan bijvoorbeeld voedend zijn voor de huid. Zelf werk ik met natuurlijke oliën, zoals amandelolie of jojoba olie. Door het masseren neemt de doorbloeding van de huid toe, wat weer de opname van stoffen zoals vitamine E uit de olie bevordert. Maar olie is niet altijd handig. Voor een gezichtsmassage gebruik je maar een klein beetje olie. Anders wordt het te vet en glibberig. Heb je een onzuivere huid, dan kan olie de poriën verstoppen. Dit voorkom je door je gezicht na de massage af te nemen met een doek gedrenkt in lauwwarm water. Je veegt de olie plus de opgenomen onzuiverheden dan af en je huid zal zuiverder zijn en stralen.”

Helpt massage echt tegen rimpels?

“Je moet niet verwachten dat je na één behandeling rimpelvrij bent, maar je zult zien dat je huid een betere uitstraling krijgt. En met een regelmatige massage, zal je gezicht ook zeker minder rimpels bevatten. Dat komt door de betere doorbloeding en de bevordering van de aan- en afvoer van afvalstoffen en voedingsstoffen.”

Wat is heel belangrijk tijdens een gezichtsmassage?

“Bij een gezichtsmassage mogen alle technieken een stuk langzamer dan op de rest van het lichaam. Ook de druk mag een stuk lichter, er liggen geen dikke spieren die gekneed mogen worden. Pas overigens op dat je de oogbollen niet raakt, zelfs een lichte druk kan onprettig voelen. Ook is je gezicht gevoelig, dus was je handen voordat je begint en knip je nagels. En: durf te experimenteren!”

Tips en oefeningen bij kwaaltjes

Acne

  • Gebruik alleen natuurlijke oliën die je na de massage met een lauwwarme natte lap verwijderd.
  • Werk altijd met gevoel en een zachte hand. Als je overdreven veel gaat wrijven en knijpen, kan de huid gaan irriteren.
  • Was je handen goed, zodat je de huid niet extra besmet.

Vermoeide ogen

  • Plan je massage zo dat je daarna even niets hoef te doen. Juist na een massage kan vermoeidheid namelijk extra voelbaar zijn, door de ontspannende werking.
  • Massagetechniek: Leg koele vingers (even spoelen met koel water) zacht over de oogleden om de vermoeidheid te verzachten. Leg dan alle vingers als een kommetje over de oogkassen – niet direct op de oogbol. Open de handen na een tijdje langzaam en leg de vingertoppen van wijs- en middelvingers op je denkrimpel. Draai licht drukken langzame cirkeltjes en volg de wenkbrauw naar buiten. Sluit af met een lichte strijking met de volle hand langs het voorhoofd, de slapen, wangen, mond en kin.

Hoofdpijn

  • Neem de tijd om je hele gezicht en hoofdhuid rustig en met aandacht te masseren.
  • Vergeet de spieraanhechtingen aan de schedelrand bovenaan de nek niet.
  • Net achter de oren voel je een bobbeltje aan de schedelrand. Hier hechten belangrijke spieren die een grote rol spelen bij stress.

Rimpels

  • Gebruik een voedende natuurlijke olie die warm aanvoelt op de huid. Met name abrikozenpit olie is voedend en barst van de vitaminen en mineralen.
  • Massagetechniek: Masseer de rimpels mild tussen duimen en vingers. Draai vervolgens met de platte kussentjes van de vingers vlak op de huid cirkels.