De meeste mensen knipperen zo’n 20 keer per minuut met hun ogen. Gelukkig maar, want dat geknipper is belangrijk. Heb je je ooit afgevraagd waarom je knippert met je ogen? Kom er nu achter. Tipje van de sluier: het is een soort ultrakorte powernap.

Elke oogknipper duurt maar 300 tot 400 milliseconden. Heel kort, en toch superbelangrijk. We geven twee redenen waarom je met je ogen knippert en een paar situaties waarin je meer of minder gaat knipperen.

De functies van knipperen met je ogen

1. Vocht voor je hoornvlies

Door met je ogen – of eigenlijk met je oogleden – te knipperen, activeer je de traanklier die onder de huid boven je oog verscholen ligt. Deze klier produceert continu een vetachtige vloeistof die het hoornvlies vochtig houdt en daarmee het oog beschermt.

2. Beschermt tegen vuil

Ook beschermt diezelfde vloeistof tegen vuil: als een ruitenwisser zwiept je ooglid het traanvocht met daarin kleine stofjes af naar je traanbuizen. Weg afvalstoffen!

3. Rust voor je brein

Uit Japans onderzoek blijkt dat we vooral zouden knipperen met onze ogen om onze hersenen rust te gunnen. Wanneer je knippert, verlies je tijdelijk je aandacht. Het brein wordt in die paar milliseconden even ‘uitgeschakeld’, waarna de hersenen razendsnel resetten. Het brein herstelt zich als het ware van de vele prikkels.

Daarom knipper je meer of minder

Meer: bij angst, zenuwen en verliefdheid

Vaker knipperen met de ogen is een van de angstsignalen. Net als dat je vaker knippert als je kwaad of zenuwachtig bent. Hoe dat precies werkt is onbekend. Leuk: als je verliefd bent, knipper je in zijn of haar gezelschap vaker met je ogen dan normaal. Emoties hebben dus een bepaalde invloed op hoe vaak je knippert met je ogen.

Minder: achter de computer

Gezonde ogen knipperen zo’n 20 keer per minuut, maar zit je achter een computer dan stokt het bij 5 keer per minuut. Ai! Doordat je minder knippert, worden je ogen droger en lijken ze vermoeid. Airconditioning (droge lucht!) doet daar nog een schepje bovenop. De oplossing: vaker knipperen, water op de verwarming zetten en af en toe achter het beeldscherm vandaan komen.

Meer: bij hard geluid of snel beeld

Een auto die toetert, een lichtflits, iemand die jou laat schrikken of een voorbij scheurende trein. Allemaal momenten waarop je reflexmatig met je ogen knippert. Niet zomaar, want het heeft een beschermende functie. Je oog reageert op onverwachte visuele prikkels, hard geluid of aanrakingen.

Knipperoefening voor je ogen

Het knipperen van je ogen gaat automatisch, maar probeer het eens bewust te doen. Hoe knipper jij met je ogen? Gebruik je alleen je oogspieren of ook andere spieren in je gezicht? Is het een lichte beweging of duw je je oogleden heen en weer? Goed knipperen doe je alleen met je oogleden, die je laat bewegen alsof het twee lichte vlindervleugels zijn. De volgende oefening kan je helpen om je knipperfrequentie te verhogen en de manier waarop je knippert te verbeteren.

Sluit je ogen een paar seconden en ontspan ze. Voel hoe de oogspieren zich ontspannen en hoe de oogbollen zacht worden. Knipper dan zes keer zachtjes met je oogleden. Doe dat heel rustig; knijp niet met de omliggende spieren. Sluit je ogen weer eventjes en herhaal de oefening. Doe deze reeks minimaal drie keer achter elkaar, en het liefst een aantal keer per dag.