Personal trainer en schrijver Radmilo Soda is een groot voorstander van een gezonde levensstijl. Nieuwe inzichten die hij opdoet als personal trainer combineert hij in zijn dagelijks leven. Deze zie je terug in zijn zes gouden tips hoe je gezonder, fitter en gelukkiger kan worden en blijven.

Gouden tips heb je nooit genoeg. Daarom vragen wij aan boegbeelden wat hun best bewaarde geheimen zijn. Van een eyeopener die ze ooit hebben opgeduikeld tot een inzicht die ze vanuit de wetenschap toepassen. Dit keer deelt Radmilo Soda, personal trainer en auteur van de boeken Echt Radmilo, MOMS en Seniority, zijn tips:

1. Zorg voor een goede nachtrust

“Wij hebben donkere gordijnen zodat het goed donker is in de slaapkamer en zetten een raam open voor voldoende zuurstof. Dit draagt ook bij aan je nachtrust. Goed slapen is erg belangrijk omdat je lichaam herstelt van alle inspanning van de dag. Die energie heb je nodig om te kunnen presteren, op je werk, school en ook thuis in een druk huishouden met kinderen. Probeer verder 7 à 8 uur per nacht te slapen zodat je voldoende uitrust. Ik zet anderhalf uur voordat ik naar bed ga mijn telefoon en laptop uit, zodat ik alvast kan ontspannen voordat ik ga slapen. Anders blijf ik maar doorgaan.”

2. Kies de juiste voeding

“Ik was vroeger kok en vind ik het leuk om te experimenteren met het avondeten. Ik wil dat mijn gerechten lekker zijn, maar ik denk ook altijd goed na welke voedingswaarde er in zitten. Wie goed wil presteren in zijn dagelijkse leven, moet nadenken over alle voedingsstoffen. Bij sporten is dat erg duidelijk: Je hebt koolhydraten nodig vóór een inspanning en niet erna omdat je voldoende energie wilt hebben! Neem juist na het sporten eiwitten voor herstel. Houd gedurende de dag je vochthuishouding op peil, drink voldoende overdag en zeker tijdens het sporten. Wees je dus bewust van wat je eet.”

3. Sport

“Vanaf je dertigste raak je ieder jaar een procent spiermassa kwijt. Als het lichaam minder spiermassa heeft, wordt de stofwisseling trager, je gaat minder verbranden en dus wordt vet makkelijker opgeslagen. Je wilt je spiermassa dus proberen zo hoog mogelijk te houden. Dat betekent: sporten! Als je gaat sporten probeer dit dan ongeveer drie keer per week te doen zodat het voldoende effect heeft. Ik raad aan om twee keer een krachttrainingssessie te doen en een keer een cardio training zoals fietsen en zwemmen. Hiermee train je je hart en longconditie. Om mezelf te motiveren kies ik ieder jaar een sportief doel uit. Ik ben nu bijvoorbeeld aan het trainen voor een triathlon. Voorheen liep ik marathons. Zo’n uitdaging geeft me motivatie om te sporten.”

4. Ontspan

“Ik kan zelf heel goed ontspannen met joggen in het bos. En die ontspanning is heel belangrijk om je lichaam en geest in balans te houden. We krijgen per dag veel prikkels binnen. Hierdoor ontstaat adrenaline en wordt er cortisol geproduceerd. Dit stresshormoon veroorzaakt schade aan je lichaam, bijvoorbeeld in de vorm van chronische ziektes. Zoek ontspanning na een drukke dag en kijk wat je leuk vindt om te doen en waar je je prettig bij voelt. Laat je lichaam tot rust komen door te wandelen, ga naar de bioscoop en probeer vooral je telefoon even weg te leggen zodat je geest ook tot rust komt.”

5. Onderhoud sociale contacten

“Betrek de mensen in je omgeving bij je leven. Vertel wat je meemaakt en waar je aan werkt. Praat met elkaar. Het is belangrijk dat mensen die je nabij staan triggeren, zo haal je het beste uit jezelf naar boven. Ik ontmoet in mijn personal training studio dagelijks veel mensen. Velen inspireren mij en voor anderen ben ik zelf juist weer een inspiratie.”

6. Blijf nieuwsgierig

“Wees een keer boos, huil soms heel hard of ga uitbundig lachen. Gebruik al je zintuigen; ruik, zie, voel, hoor en proef. Blijf ook nieuwsgierig naar anderen, volg een cursus of ga naar een lezing. Al die emoties en prikkels zijn belangrijk, ze leren je iets nieuws. Als je ouder wordt en stopt met het leren van nieuwe dingen, zullen je hersenen snel achteruit gaan.”