<-- NIET ACTIEF -->

Zwerfafval opruimen terwijl je hardloopt, dat is plogging in een notendop. Wil jij je omgeving op een sportieve manier schoonmaken? Dan zijn deze tips onmisbaar. Wij vertellen je wat je allemaal nodig hebt voor deze Zweedse sporttrend en hoe je er een gezonde work-out van maakt.

De magie van plogging is dat er geen regels zijn. Jij bepaalt zelf hoe lang je loopt en wat je allemaal opraapt of liever laat liggen. Wel zijn er een aantal tips die deze milieuvriendelijke sport leuker en gezonder maken, namelijk:

1. Zorg voor de juiste benodigdheden

Naast dat plogging milieuvriendelijk is, is het ook budgetvriendelijk. Het enige wat je nodig hebt is een sportoutfit, hardloopschoenen, biologisch afbreekbare tassen en handschoenen.
Wandel je liever dan dat je hardloopt? Dan is ‘plandelen’ meer iets voor jou. Terwijl je wandelt ruim je dan zwerfafval op. Buk je liever niet de hele tijd, gebruik dan een knijper om troep op te ruimen. Bij sommige gemeentes kun je deze lenen of gratis aanvragen.

2. Geef jezelf een doel tijdens het ploggen

Om het ploggen leuk te houden, werkt het om een doel te stellen. Denk aan:

  • Vijftig blikjes opruimen tijdens het rennen of dertig stuks plastic.
  • Iedere keer een ander rondje lopen.
  • Altijd opruimen na een dag waarop er extra rommel wordt gemaakt, zoals na een zonnige dag in het park of Koningsdag.

3. Zoek een plogclubje bij jou in de buurt

Plogging is in Nederland in opmars. Grote kans dus dat er in jouw omgeving een plogclubje te vinden is. Zoek via Google op ‘plogging + je woonplaats’ voor een groep ploggers bij jou in de buurt. Kijk ook eens op Facebook. Zijn er geen enthousiastelingen in je omgeving, richt dan zelf een clubje op. Of trommel een aantal vrienden op om eens in de zoveel tijd samen te opruimrennen.

4. Let op je houding bij plogging

Om van het ploggen een goede work-out te maken, is het belangrijk om met een aantal dingen rekening te houden. Zo voorkom je dat je straks met een blessure op de bank zit:

  • Hoe meer afval je raapt, hoe zwaarder je plastic tas wordt. Vergreet niet om tijdens het hardlopen de zak van hand te wisselen om beide kanten even goed te trainen. Je kunt je afval ook vervoeren in een rugzak. Het is wel belangrijk dat je deze dan in de wasmachine kunt stoppen.
  • Zak door je knieën bij het opruimen van afval, alsof je een diepe squat maakt. Buk je door je rug, dan is de kans op blessures groter.

5. Gebruik je gezonde verstand

Het is een inkoppertje, maar gebruik je gezonde verstand tijdens het ploggen. Laat afval wat mogelijk een risico voor je gezondheid is, liggen. Denk aan luiers, gebroken glas, naalden, condooms en andere dingen waar je wenkbrauwen van gaan fronsen.